Åbne gulv?

Hejsa,

I forbindelse med at vi evt. vil have lavet cirkulation på det varme brugsvand, skal vi ned under gulvet i stueplan og trække nye rør.

Mine umiddelbare undersøgelser med en boremaskine under et af køkkenskabene viser, at gulvet består af alm. spånplader (22mm "Glumsø Gulve"). Vi har løs vinyl og gulvtæppe oven på pladerne. Under pladerne er der et lag Rockwool, og ca. 20 cm luft inden der er klaplag.

Flere spørgsmål:

* Må jeg anvende isolerede pex-rør (f.eks. fra Wavin) til arbejdet?

* Mit bedste bud er at save en firkant ud af gulvet med en stiksav 2 steder. Hvordan lukker jeg i givet fald et sådant hul igen efter jeg er færdig. Det skal jo helst ikke bryde sammen eller knirke bagefter. Evt. revner kan spartles ud og vinylen / gulvtæppet kan lægges på efterfølgende. Så hvordan laver jeg bedst konstruktionen, så den udsavede firkant ikke falder gennem?

M.v.h.
Morten
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må gerne anvende PEX af korrekt type og det vil da være meget fornuftigt at vælge den isolerede model. Der må dog ikke være nogen skjulte samlinger, men det lyder heller ikke som om det bliver et problem.

Jeg har lavet noget lignende, og da du skal have tæppe/vinyl på igen, ville jeg gøre følgende:

*Sav din firkant ud - og gør den nu stor nok til at du kan komme ordenligt til
*Find nogle solide brædder, minimum tykkelse 22 mm, bredde ca 130 mm. Dem saver du til i længden og monterer dem på undersiden af gulvet - ragende ca halvvejs ind i hullet. Skruer i fra oven og i rigelig mængde. Der skal selvfølgeligt være brædder hele vejen rundt i hullet.
*læg din firkant ned i hullet igen. Den flugter nu med det eksisterende gulv, og hviler på alle 4 sider. Skruer i den også og på med tæppe.

Jeg har gjort det med et plankegulv og det hverken giver sig eller knirker.
Gør som Mike skriver (du kan alternativt også lægge et enkelt (eller flere) bræt på tværs af hele hullet, hvis du kan få det listet ind).
Men skær firkanten ud i 30-45 graders smig med en stiksav. Når du monterer den igen, limer du alle kanter (ligesom du også limer støttebrædder), så er den i vinkel


Mvh.

Jan R.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af Jan R. den 23-01-2009 09:33
Gør som Mike skriver (du kan alternativt også lægge et enkelt (eller flere) bræt på tværs af hele hullet, hvis du kan få det listet ind).
Men skær firkanten ud i 30-45 graders smig med en stiksav. Når du monterer den igen, limer du alle kanter (ligesom du også limer støttebrædder), så er den i vinkel


Ja det var også noget i den dur jeg havde forestillet mig. Havde dog helt glemt at min stiksav kan save i smig.


Det ville jo være skidt hvis vores køkkengulv braser sammen....


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også