lindolie/trætjære

hvad er blanningsforholdet mellem det jeg har et sted hvor der noget træ der er meget vådt det er hvor at jeg har fjernet noget træ der er gået tilbage til naturen (råd)men der skriver man ikke højt mår mand har en træbåd eller er der noget andet mand kan bruge så der ikke kommer muld så hurtig
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
på en så gammel båd er der nok kun een måde at fjerne råd og svamp på een gang, og det er nogle optændingsblokke. skal det gøres mere nænsomt, må du nok få tørret det våde træ og få udskiftet det dårlige og få båden tætnet fra oven, da regnvand er værre til at skabe råd end saltvand. er problemet indenbords skal du passe på med hvad du bruger af kemikalier, da meget afgi'r giftige dampe. en god velventileret presenning over båden skulle vel tørre lidt på det hele.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
jeg er ved at tætne hvor der har været sepner de er bare pillet af og hulleren er der stadig
der er glasfiber på bækket som jeg vil fjerne til neste år jeg vil sætte træplykker i hullerne og tætningmasse så der ikke kommer vand den vej ind
der er to planker under glasset der er blevet til muld som jeg skal indsætte når det er blevet tørt og der er godt træk igenmen kahutten men der er meget fugt i luften så der tøre ikke så meget lige nu de to planker skal stytte glasfibert her i sommer til at jeg får penge til købe træ til et nyt dæk jeg har tænkt at når det er tørt at komme lindolie til at ikke kan suge mer og så en gang trætjære for at forhinder at der kommer så meget ind
rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
hvis du lægger nyt dæk og vil ha' glasfiber på, må du ikke først fedte det ind i linolie, så hænger det ikke fast. Trætjære er jo ganske tyndt og vil ikke tætte noget. vil du ha' glasfiber på dækket, så lav det af vandfast finer, og læg 1 lag epoxy på i stedet, i det hele taget binder epoxy meget bedre på alting, er lettere at få pænt bagefter, men er så lidt dyrere pr. kg. der går så ikke så mange kg. til.
Er det gamle dæk ikke råddent, så få det tørret op, du kan så vælge at skrue en tynd finerplade ovenpå, mange skruer og skaf noget oliemaling ( rester fra folk du kender ) og smør et godt lag på dækket,så der ikke er luft mellem dæk/finer. Alle evt. sprækker skal sparles op og så 1 lag epoxy på.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

det er et sådan dæk der er der det jeg vil gøre er at pille glasfibert af og komme et træ dæk på og hvis jeg kan skaffe nogle gammel dæksplanker fra en gammel fiskebåd det vil være det beste for det skal line det som den er en gammel træbåd og ikke som en ny kopi af det

jeg ved at det bliver en dyr omgang i maskiner så som sav og høvl og stenjern den har fået glasfiber på fordi at en tiliger ejer har tråt igennem dækket så der kom krysfiner og glasfiber på
rene


renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Dæksplankerpå en kutter er vel ca 60mm tykke og alt for tunge/klodsede til din båd. de fleste som har sejlet i ældre træbåde, har måttet opleve det mest irriterende, som man kan opleve, nemlig et utæt dæk, som har gjort alt ombord vådt og klamt. Så tænk dig godt om inden du gør noget. et trædæk med nåder skal holdes vedlige, og et kutterdæk er jo normalt holdt tæt med værk og beg. Du vil også kunne se at, der lægges gamle våde tæpper på dæk for at forhindre en udtørring, men selvfølgelig kan det da laves.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

hej lynes er det moske bere at lægge tykke guldbræder på og beklæd det ned tyndt glasfiber og male det for at gøre det tæt

det med at male det er for at det skal udsenet som et gammel dæk

eller er der andet måde at gøre det på

hilsen rene


renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

kan godt være nervøs for at når du tar dækket af er alt det der bær dækket fuldstændigt rådnet væk hvis du har råd og svamp i hele skiwet skal det ikke repareres men rekonstrueres få en bådbygger til at kikke på den og lad ham bedømme hvad der skal laves siger han scthansbål så ret dig efter ham det kan godt være så slemt at det ikke er realistisk aqt lave den.
har selv været ejer af 8 træbåde og har stadig 2 og når du skriver spagnum er det rigtigt slemt

der er altid solskin bag skyerne

hej jeg kan og vil ikke lave et sankhansbål ud af båden det er den for kostbar til det er et kenoliun af en båd
det jjeg kan se og det er hele båden udder dæk er sundt det der er problemet er at dækket er råden OG at der er kommet ligklæde på dækket for at mand ikke skulle få føderne i klæmme i dækket mand kan se hele skroget for der er ikke beklædt med træ eller krysfiner indvendig men ganske åben til træet der er ikke råd i plankern det er kun det træ der er blevet brugt til dækket der ikke er iorden for det værft der har lavet det var angrebet af svamp så der er flere skibe der var rep..der har de sanne problemer hvis det ikke kan redes så vil jeg sejle mad den åben og bruge et tælt at sove i sejv de orginalle køjer er der stadigvæk
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Hvis jeg var dig, ville jeg hurtigst mulig pille dækket forsigtigt af, for at få et oveblik over det, vælger du en glasfiberløsning, så brug finer ikke planker, som gi'r sig i forhold til luftfugtigheden. En træbåd består af enkeltdele, som alle kan udskiftes. Sæt et billede på når dækket er pillet af. Lægger du glasfiber og epoxy på dække, kan du male det, som du vil. Se evt. min side med både .( og find Lynæsbåden, som fik den tur, med efterfølgende skridsikker maling) billede 34-35

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
det vil jeg osså men i år vil jeg nyde at sejle i den der er et STORT problem det er noget som mand kaller penge så jeg vil sette et par planker under der hvor jeg har fjernet muld så glasfiber ikke knækker når jeg løber over det sted og holle udkik efter noget godt træ eller moget vandfast finer
rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også