Hjælp vedr garagebyg

Halløj

Jeg står og vil gerne bygge mig en garage, planen var at jeg ville bygge den 4 m bred og 12 m lang, har reglar til at lave sider, samt spær liggende, mit spørgsmål er så følgende, kan jeg have 1 meter imellem spærene, taget bliver eternit, og siderne laver jeg med reglar i top og bund og så støtter af reglar imellem på 1,22m så det passer med en krydsfinerpladem kan kontruktionen bære det???
Samt kræves der godkendt træ til spær i en garage???

Håber at i kan hjælpe...

Mvh Søren

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Ja, der kræves godkendt spærtræ til sådanne konstruktioner (både vægge og spær).

Regn med max 60 cm mellem lodrette stolper.

Skal garagen isoleres?

 

Nej der skal ikke isoleres, så vil jeg slet ikke kunne bruge det træ jeg har liggende i forvejen, har ellers en makker der skrev i sin ansøgning at han brugte uhøvlede regler til hele sit garage byggeri der er større end min plan, og det sagde kommunen ikke noget til, hvis kommunen godkender anmeldelse af byggeriet med f.eks de reglar jeg har så kan jeg vel bare bruge det...

Mvh Søren
Det er vel bare et spørgsmål om at få én til at regne på det.............

Der står vel ingen steder at det SKAL være spærtræ. Så længe styrken eftervises ved beregning kan andet træ sagtens bruges.

Med venlig hilsen

Anders

Men har kommunen først godkendt byggeriet så har jeg vel min ryg fri
Jeg ville under alle omstændigheder bruge noget der var godkendt!
Det ville være træls at skulle bøvle med det, når man er færdig og glad for sin nye bygning...

Min søster og svoger har gang i et større projekt. Og jeg spurgte ham engang om alt var iorden. Hvortil han svarede at han boede i Horsens kommune. Og hvis de var utilfredse med hans byggeri kunne de enten vælte Bilka, eller godkende hans bygning med tilbagevirkende kraft... ;-)

Det skal siges at alt er efter foreskrifterne!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hva siger reglerne så hvis man kan finde nogle brugte giterspær som er lavet for alle de restriktioner er trådt i kraft, må man så bruge dem???

mvh Søren
Spær skal udføres efter den nuværende spærnorm.. der findes en bog om emnet (træbranchens oplysningsråd) , og træet skal være T1 eller T2 mærket(da det så er sorteret og specificeret til bærende konstruktion). Reglar er uspecificeret UDEN garanti for noget . Nu er 4 meter spænd jo ikke alverden, og hvis du selv laver spærene efter anvisniger i ovennævnte bog, er det lige ud af landevejen, og ret biligt. 45x95 mm T1 (koster vel 12-15 kr pr meter)burde snildt kunne klare opgaven. Check i bogen

Som hovedregel skal der stå en stolpe direkte under hvert spær. Ved vinduer ol. laves der en udveksling i væg konstruktionen.

Husk det er altid bygherre der er anvarlig for konstruktionen

God fornøjelse

Kun perfekt er "godt nok"

om det er T1 på 45x95, eller uspec reglar på 50x100 kan vel bære det samme, men det er bare godkendelsen af træet der mangler...
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis