Betongulv og understøbing

Hej.

Jeg skal igang med at lave et badeværelse i vores kælder og dermed grave ud, isolere osv. Vores hus er fra 1954 og så vidt jeg kan se på tegningerne, går indervæggene ikke langt nok ned, så der skal højst sansynligt understøbes.

Jeg har tjekket flere af indlæggene her i forummet, men jeg har stadig et enkelt spørgsmål:

Kan jeg godt hugge hele betongulvet op før jeg begynder at understøbe, hvis jeg nu ikke begynder at grave sandet ud. Og kan jeg så grave ud de der 60-70 cm. ud ad gangen på hver væg.

vh.
Søren
Silkeborg

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
JEg mener du bare kan hugge betonen op. Og når du har gjort det kan du lige tjekke hvor langt ned fundamenterne går. Men i mine øjne skal man ikke gå for højt op i det med sokler.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Aaarrggh, Fiahgt, nu spøger du vist!!, det kommer da noget an på, hvor langt ned man graver ift. fundamentet.
Kommer man ned i niveau eller under bunden af fundamentet, synes jeg nok, at historien viser, at vi er ude i noget overordentlig farligt. Der var jo ham i Ålborg, hvor hele huset skvattede sammen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jep - det skulle der ikke være noget i vejen for. Dit betongulv er sandsynligvis ikke videre tykt.

Det er en god idé at banke nogle huller langs soklen og få en fornemmelse af, hvor fugtigt der er nedenunder - også ned i forventet gravedybde. Er der meget fugtigt, skal du "F....... passe på".

Normalt er der ingen problemer med at gøre, som du skriver - men man skal ikke underkende risikoen.

 


Mvh.

Jan R.
Og skulle det vise sig at dit underlag ikke er voldsomt stabilt, så kan du stadig hugge betongulvet op, så skal du bare ikke fritlægge en hel væg ad gangen, men nøjes med at grave fri efterhånden som du er klar til understøbning. Efterlad en "rest" ca. en 1 cm fra væggen for hver 1 cm du vil længere ned, så burde huset stadig stå stabilt, og den lille smule jord kan du sagtens grave væk efter behov. (ok, hvis du vil 2 meter længere ned end nuværende fundament slutter så er det er stor opgave, men det regner jeg heller ikke med).

På tegningen ser det ikke ud til at være særlig tykt - og indervæggene ser ud til at gå et godt stykke længere ned - men jeg regner under alle omstændigheder med at lave et hul i et hjørne, så jeg kan måle dybden på både ydersoklen og de indvendige vægge.

Jan R.: Når du skriver 'Fugt' og at jeg skal passe på, kan du komme det lidt nærmere? Snakker vi et lag lecasten eller dræning? - det afhænger måske af om der står blank vand eller hvad?

Jeg skal beholde den nuværende gulvhøjde, så jeg regner med at skulle 40-50 cm ned for at få plads til isolering og betongulv.

Annonce

Hvis du banker hul - og graver ½ meter ned og der morgenen efter står blank vand (eller er meget mudret, når du graver), så skal du have en fagmand med på råd - on location!

Som Twist skriver, så vær forsigtig med at frigøre for meget. Kommer også meget an på, hvor mange støttende indervægge  du har på soklen. Jeg har f.x. så mange, at jeg uden at tøve turde fritlægge en hel side af gangen (altså grave ned til "lige over" underkant af sokkel).

 


Mvh.

Jan R.
Nej man skal ikke undervudere risikoen men man skal også passe på ikke at overvudere den. Det er jo ikke så farligt. Har gravet ud i 10 huse og der har vi aldrig haft problemer. Og det har altså ikke været huse fra en tidsalder hvor man lavede ret dybe fundamenter. Men brug din sunde fornuft når du graver ud i dit hus.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Ham hvor hele huset skvattede sammen, gravede vist også ud på alle 4 sider på en gang? eller på både yderside og indside samtidig? Kan ikke huske hele historien, men nogen sund fornuft var der vist ikke blevet anvendt.

Mvh You Can Do It!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis