Marstal 5 - hjælp til

Jeg har for ikke så længe siden købt en Marstal FS1 5hk. Før jeg købte den
havde jeg set den starte og køre uden problemer. Men det er nu efter jeg har
renset karburator og reetableret magnettænding at jeg ikke kan få den til at
køre. Er der nogen der ved hvad man kan gøre og hvad man skal være opmærksom
på med sådan en motor??

mvh

Henrik

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Henrik!

Jeg kender godt nok ikke noget til Marstal motorer, men de er vist
udmærkede. Men jeg har kæmpet i over 20år med Brit Imp motorer. I
karburatoren har du måske haft tomgangsblandeskruen afmonteret. For at
starte behøver den ikke sidde helt nøjagtig, men det må ikke være meget
galt. Hvis magnettændingen er af den type, jeg kender, så er det muligt, at
du har vendt den 180° og så gnistrer den, når stemplet er i bund. Ellers er
der vist kun de sædvanlige ting, men dem har du nok undersøgt. Jeg håber du
får gang i den.

Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Hejsa, er der nogen her der kan hjælpe mig med den medbringer skive til magneten på en Marstal 5 hk,altså den der skal være imellem akslen og magneten evt en tegning af den.hvor man kan se de huller til griberne og hvad materiale den er lavet af,og ellers en kopi af instruktionsbog/side den er på,da jeg aldrig har haft den og ikke ved hvordan den ser ud.
Mvh.Henning.
Hej Henrik.
Det er mig en stadig kilde til undren, at folk bare skiller ting ad, som de ikke ved hvad er, uden at lægge mærke til hvad de gør. Her er det jo for sent, men stilleskruer, skruer man helt i, og noterer hvor meget man drejede på skruen, inden man skruer den helt ud, så kan man finde samme indstilling igen. Man bør notere ned eller fotografere andre ting, man skiller ad, så man har en dokumentetion, og så måske bruge fagfolk til visse ting, hvor man alligevel ikke kan gøre noget ( læs magnet ).

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
hvis det nu bare var for at blive overfust for at man stiller et spørgsmål ang.
ting man søger,så må jeg da bedrøve dig "LYNÆS" At du nok ikke er opgaven voksen,for mage til surt opstød skal man da lede længe efter,men har du ikke evnen til at besvare spørgsmålet,så synes jeg da det var bedre at tie stille,bare den korte tid jeg har været her ser det ud til det er dig der vil styre debatten i samtlige indlæg oki det er også i orden at du vil det men kom da for hulen med et fornuftigt svar til os andre,ellers synes jeg der må opfindes en børne debat hvor du må tumle rundt i dine ellers nok så sure opstød,men ellers håber jeg da stadig der er et voksent og fornuftigt menneske der kunne hjælpe mig med mit spørgsmål.

Mvh.Henning.
Annonce
Det var nu ikke ment, som et surt opstød , kun en undren over tingene. Jeg har da ingen interresse i at styre en debat, jeg tibyder den viden jeg har, folk kan så bruge den / overse den alt efter smag, og som svaret forleden, så er nogle måske int. i min mening, andre i din, dog vil jeg sige, jeg udtaler mig ikke om ting jeg ikke kender til. Er der iøvrigt andre svar, som hjælper dig ? Jeg kunne da godt gi' et bud på dine problemer, det samme er jeg sikker at håndværkeren kunne, men det kræver så en del spørgsmål. Hvad har du haft skilt ad, hvad er du sikker på er samlet korrekt, og er der noget du ikke er sikker på, selv om man har rep. motorer i mange år, er det ikke let at huske de enkelte motorers opbygning, derfor mine "sure opstød " læg mærke til hvordan ting sidder, inden du skiller noget ad.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hejsa igen Lynæs, jeg vil give dig ret i at man burde nok kunne samle det man selv adskiller,men hvis du lige læser hvad jeg skrev,jeg har aldrig haft den mellemlæg mellem aksel og magnet,og det er en motor jeg lige har fået som er komplet blot den lille mellem skive der mangler,men det er da ingen problem at lave den skive selv,men spørgsmålet lød jo også på hvad materiale den var lavet af,Jeg er selv mekaniker og har været selvstændig de sidste 25 år så jeg mener jo nok at have styr på det men det er jo det debatten er til for og hjælpe hinanden og ikke for at svine hinanden til,uanset hvor klog man er kunne det jo godt være en af meddebatørene der kunne komme med et rigtig godt råd og et godt fif som man sagtens kunne lære lidt af,men de steder hvor jeg optræder er det jo voksne mennesker med et sobert sprog,og det forventer man sig jo også her,for ellers er siden jo værdiløs.
Mvh.Henning.
der er nok noget jeg ikke fik fat i. I det første indlæg hed personen Henrik , Jeg læste slet ikke de andre indlæg, gik bare ned, og skrev mit . Det ser ud,som om det har forvirret mig lidt at få skæld ud af en person, som jeg ikke har svaret, måske burde du have kunnet se, at mit svar ikke relaterede til en manglende skive. Det er da tydeligt, at jeg i mit svar kl 18:34, tror det er den oprindelige spørger, jeg svarer. Jeg har nok været lidt træt i hovedet. Jeg mener ikke at ha' svinet nogen til, men det kan da være din opfattelse, jeg har fået mange positive tilbagemeldinger for mine svar, meget få negative. I det hele taget er det svært at vide, om folk bruger vores råd, da der næsten aldrig er feed-back på noget. Jeg forsøger at hjælpe, hvor jeg kan, fordi næsten hele mit liv har haft med både og motorer at gøre, og jeg kan se at nogen virkelig er på " røven". Hvis du har fulgt fora et stykke tid, er der så ikke noget folk gør, som undrer dig. Det undrer iøvrigt mig , at du starter en ny tråd inde i en andens, det var nok det der forvirrede mig.
En ting som gør sådan et forum svært er, har svareren overhovedet forstand på det, han udtaler sig om, man ser jo nogen spørge, om det mest banale, og bagefter rådgive andre om det samme.
Nåh det kommer jo ikke mig ved.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Autorap,
Jeg har en gammel Marna benzin motor, på denne er der en gummiskive mellem magnet og akslen. Gummiskiven er ca 8mm tyk (har ikke målt efter) og er udformet således at der er 90graders forskel mellem indhakkene på den ene side i forhold til den anden side. Oprindelig var der et jern bånd omkring gummiskiven, men dette er rustet væk, og motoren går fint uden den.
mvh
Rasmus.
takker mange gange for det svar RasmusFossa
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis