tapet på træfiner?

vil gerne tapetsere en væg, der er beklædt med træfiner - fra 70'erne. Jeg er bange for, hvad der er nedenunder, så vil helst undgå at rive træpanelerne ned. Nogen råd ang. lim? eller er det en dum idé?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du lægge et billed op?

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Hvis der er tale om en glat væg, så er det ikke noget problem med tapet. Er der tale om træpaneler med samlinger og hele svineriet, så bliver du nok nødt til lige at spartle lidt på emnet før du sætter tapet/filt/lign. op. Hvis ikke, så risikerer du at man kan se træet nedenunder.
Men hvorfor være bange for hvad der er indenunder ? Hvis du alligevel skal have fuldspartlet væggen, så er det vil ligemeget hvad der er under træpanelerne ?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej igen,

tja - det er en glat væg med tætte samlinger, som efter min mening ikke behøver spartles.  Jeg kan lige slibe lidt hen over samlingerne, så der ikke er nogen kanter. Jeg er ikke den store spartle-mester, så derfor tænkte jeg mig, at jeg kunne springe over hvor gærdet er lavest og sætte min tapet direkte op på trævæggen.

Skal man bare bruge alm. tapetklister, selvom det er træ? Mit tapet er af den nye, moderne slags, som koster en arm og en krig. Det er temmelig kraftigt - og jeg har faktisk svært ved at forestille mig, at det kan sidde fast på væggen med alm. klister..

Du risikerer, at væggen arbejder i samlingerne - og at det med tiden vil det kunne ses på tapetet.

Jeg har set et uheldigt tilfælde med farvegennemslag fra den slags paneler (røg?), men det var på glasfilt.


Mvh.

Jan R.
Hvis der er samlinger så skal du ikke bare knalde noget tapet på. Den DYRE tapet vil risikere at se meget grim ud i løbet af en kort periode. Hvor der er revner, er du nødt til at lægge noget armering i og spartle, da træet vil arbejde. Hvilket igen kan forårsage at rive tapetet i stykker.

Ja, du kan godt bruge almindeligt tapetklister. Men køb noget af det færdigblandet... Hvis du evt vil gøre klistren lidt "stærkere", kan du blande den op med lidt vævlim. Husk at lade banerne lægge lidt længere i blød, hvis de er kraftige.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg ville måske lige være fræk og lægge noget grundpapir på først. Det er ikke armering, men det vil i hvertfald skåne dig for de fleste problemer, plus det vil gøre arbejdet med den endelige tapet noget lettere.
pyha, det lyder slet ikke særlig ligetil...:) Det er lige før jeg overvejer at rive træpanelet ned og så lære at spartle vægge op...

Jeg tænker lige over hvad jeg vil gøre - jeg hader at det ikke bliver gjort rigtigt og ordentligt, og måske vil jeg bare gå og irritere mig over at jeg ved der er træpaneler under tapeten, som kan stå og arbejde...

I skal have tak for svarene.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også