Kan man bore med en overfræser?

Hej,

Jeg skal ha' lavet nogle lodrette dyvelhuller i et endetræ (en hylde), og da jeg ikke er indehaver af en søjleboremaskine eller en borelære, tænkte jeg om ikke min overfræser kan bruges? Jeg har et notjern i passende størrelse. Min plan er at spænde nogle lister fast på hver side af hylden for at understøtte fræseren når den skal ballancere på enden af hylden. Det ville være helt optimalt hvis man kunne få træbor til overfræseren, men kan man det?

/lacla
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Meget er muligt.... men hvad med at låne en borelære.. Ring 40388532 hvis det har din interesse..
Kan du ikke bare lave en borelære selv. Ved ikke lige hvordan den ser ud men det kan vel ikke være så pisse svært og lave sådan en.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

enkelt heden er to vinkel af træ og holdes fast med en hånds skruetvenge

for at udnytte overfræserens brede sål og en endefræser

på størelse med dyvel.!!!

Tak for alle de gode svar.

Pro, tak for venligheden. Jeg har besluttet mig for at prøve med min overfræser, sådan som hans beskriver. Nu skal jeg så bare lige ha' fat i en endefræser. De er tilsyneladende lidt svære at finde. Carl Ras har nogle, men de tager kr. 110,- i fragt - det gider jeg ikke. Er der nogen der har et link til en anden onlineshop der sælger endefræsere?

Fiahgt, nej en borelære er ikke svært, men problemet er at få et lodret/vinkelret hul, men det har jeg så, som bekendt, tænkt mig at løse med min overfræser.
Annonce
Hvis det bare er til dyvler, så burde det kunne klares på frihånd (når du ikke skal længere ind) - du kan evt. lægge bores ned på en "vinkel", så du har hold på to sider, mens du borer.

Mvh.

Jan R.
Som jan siger, så kan du sagtes gøre det i fri hånd, med en batterimaskine...

kun hvis det rigtig mange huller du skal lave, kan de betale sig at overveje alt det bøvl.. !

:-)

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Mit indlæg kom sig af, at jeg først havde forsøgt mig med frihånd med en hjemmelavet borelære af 6 mm krydsfiner. Da jeg så endelig havde puttet lim på endefladerne og skulle til at samle stykkerne gabte skidtet 3-4 mm trods kraftig insisteren med hammer og slagklods.
Mit egentlige problem er nok, at træet er eg, og at jeg har 5 dyvler på række og hvis bare et eller to dyvelhuller er lidt "off-center", så er det umuligt at samle. Så præcision er helt afgørende, og med mine frihåndsevner har jeg brug for en skudsikker metode :-)

Update: Jeg har nu bestilt et dyvelbor til min overfræser. I kombination med dyvelfix burde det ikke kunne gå galt...burde :-)

Har du set en alm. dyvel-lære? Du borer hullerne i det ene emne, monterer dyvel-lærer i hullerne og presser forsigtigt de to emner sammen, således du får en lille markering på det andet emne. Så bliver der ikke noget "off center" ;-)

Skulle et enkelt hul været helt skævt (så dyvlen vil bøje for meget), snitter man blot lidt af den.


Mvh.

Jan R.

Hej Jan,

Ja, jeg har selv dyvelfix (små stifter til at markere hullerne). Det er ikke markeringen der er problemet, men derimod at bore præcist hvor markeringen er! Mine standard HSS bor havde en tendens til at "drive/glide" lidt i det hårde egetræ når jeg begyndte at bore. Det er rigtigt at det burde være muligt at snitte dyvlerne til, men med fem på stribe var det lidt svært at afgøre hvilke der var skæve.
Nu har jeg som sagt købt et dyvelbor til min overfræser. Ved at fixere overfræseren v.h.a. parallelanslaget, skulle jeg kunne få præcise huller. Tak for dit indlæg

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis