Kan man bore med en overfræser?

Hej,

Jeg skal ha' lavet nogle lodrette dyvelhuller i et endetræ (en hylde), og da jeg ikke er indehaver af en søjleboremaskine eller en borelære, tænkte jeg om ikke min overfræser kan bruges? Jeg har et notjern i passende størrelse. Min plan er at spænde nogle lister fast på hver side af hylden for at understøtte fræseren når den skal ballancere på enden af hylden. Det ville være helt optimalt hvis man kunne få træbor til overfræseren, men kan man det?

/lacla
Hej, Jeg skal ha' lavet nogle lodrette... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af lacla den 27-01-2009 13:25

Hej Jan,

Ja, jeg har selv dyvelfix (små stifter til at markere hullerne). Det er ikke markeringen der er problemet, men derimod at bore præcist hvor markeringen er! Mine standard HSS bor havde en tendens til at "drive/glide" lidt i det hårde egetræ når jeg begyndte at bore. Det er rigtigt at det burde være muligt at snitte dyvlerne til, men med fem på stribe var det lidt svært at afgøre hvilke der var skæve.
Nu har jeg som sagt købt et dyvelbor til min overfræser. Ved at fixere overfræseren v.h.a. parallelanslaget, skulle jeg kunne få præcise huller. Tak for dit indlæg


Hvorfor ikke bare købe sneglebor med centrumspids?

Det kan man jo også, men med overfræserløsningen får jeg et vinkelret hul (bruger overfræseren som søjleboremaskine).

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis