Fladsikring beregning

hej.

jeg skal have nogle arbejdslamper på bilen og vil høre om der er nogen der har en formel eller ligende der kan udregne hvor stor en fladsikring eller bare sikring jeg skal have på ledningen til det?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

P = U x I =>I = P/U

Dvs. du tager effekten på dine arbejdslamper og deler med spændingen (12 volt) så har du strømforbruget.

Tilgangsledningerne skal selvfølgelig dimensioneres efter sikringens størrelse.

Med venlig hilsen

Anders

Hejsa

Som anders skriver er det helt rintig at udregne sikringens størrelse på den måde.

Det er dog nødvendigt at gøre sikringen en del større fordi kolde lamper bruger en del mere strøm så f.eks 2 lamper af 55 W som er lig med et forbrug på 110 W div. m. 12V giver ca 10 Amp. men du er nødt til at forhøje til 15 Amp. - ellers holder det ikke ret længe.

Hilsen Polobjørn  

"AUTOELEKTRIKEREN"
okay. så hvis vi feks. siger de ugør 80 w. og jeg divider det med 12 giver det 6.6 så skal jeg tage den nærmest sikring over 6.6. eller stører når de nu bruger mere strøm når de er kolde. det h3 pærer der skal sidde i arbejds lamperne
Det er faktisk ikke nødvendigt at bruge en sikring med større strømværdi end lampen, en smeltesikring kan typisk holde til 10 gange sin mærkestrøm i adskillige sekunder. og 2 gange mærkestrøm i ca. ½ time. Hilsen Aksel

Hej

I det tilfælde du beskriver har du brug for en sikring på 6,6 Amp men det er ikke en standardværdi - der nærmeste er 7,5 Amp-

Min erfaring som autoelektrikker gennem 35 år siger mig at sikringen nok skal springe hvis der er noget galt - så derfor hellere ligge lidt højere end nødvendigt end at den springer tit.

Til AkselJ

auto fladsikringer er ikke super træge som den sikring du beskriver - de springer meget hurtigt hvis du går ret meget over mærkestrømmen

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Uanset om sikringerne er træge eller ej, så springer de ikke på den overbelastning der kommer fra en kold glødetråd. Hilsen Aksel
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis