Halogenpærer strømforbrug og farve gengivelse

Hej

Eerr ved at overveje at skifte mange af mine sparepærer ud pga farvegengivelsen.
Men vil jo gerne spare strøm (penge) og kigger derfor på halogenpærer.
Men hvis der står at det er en 40 w bruger den så det samme som en glødepære og nogen bud på det med farvegengivelsen ?
Kugger på pærer på www.elvvs.dk men der står kun  feks.
OSRAM HALOLUX 40W E14 MAT RØRFORMET
men kan ikke helt finde ud af det med strømforbruget for hvis den bruger 40 w og giver lys som 40 w glødepære er de nok lidt dyre :-)
Men glæder mig til input.

Hilsen Jan
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Effektforbruget på 40 w halogen, svarer til et tilsvarende effektforbrug ved traditionel glødepære. Med det forbehold at der er tale om en lavvolt pære, der vil være et effekttab i transformatoren typisk på 1-2 % af den tilførte effekt ved gode transformatorer.

Effekten udregnes jo som et produkt af pærens spændingsforbrug (volt) og dennes strømforbrug (ampere) eksempelvis i en 40w pære til lysnet vil strømforbruget være 40/230= 0,17~ A, en halogenpære 40w på 12 Volt 40/12=3,33A~.

I forhold til eludgiften vi de begge koste det samme da vi jo som bekendt afregner per kliowatt time.

Hmm er vist ikke helt med.
Det du skriver Plougmand er det at en 40w halogen bruger den samme mængde strøm som en 40w
glødepære ?
For hvis det er tilfædet kan jeg da slet ikke se nogen grund til at bruge halogenpærer.
Vil lige sige at jeg kun kigge på 220 v pærer.

Hilsen Jan som gerne vil have skåret det ud i pap
Ja Jan (badedyr) - du kan godt tro på Plougman.

Uanset om det er en alm. pære, en halogen pære eller for den sags skyld et varmelegeme på 40W, vil forbruget være det samme.
Effekten i watt er jo netop udtrykket for hvad pæren forbruger - uanset om du så regner videre i Ampere eller kroner.
Så det koster altså det samme at bruge en 40w halogen, som en alm. 40w pære eller et 40W varmelegeme.

Under visse omstændigheder kan du få mere lys fra en halogenlampe i forhold til en alm. glødelampe ved samme effekt - men det er jo en anden sag.


"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Ok så er det altså kun sparepærer man sparer penge med.

Men vil så skifte mine sparepærer ud med glødepærer så jeg får de rigtige

farver frem. Kan bare huske at i Go morgen danmark for noget tid siden

var der noget om pærer og der var en akitekt der talte om nogle pærer

hvor man kunne spare 30 % strøm og med næsten de samme farver

som alm. pærer men kan selvfølgelig ikke huske hvad det var for nogle

pærer han talte om.

Hilsen Jan

Annonce
Hej Jan...

Nu skriver du jo netop selv at det var en arkitekt der udtalte det :-) Det er vidst svar i sig selv...

Det er ligemeget om en pære er 12, 24 eller 220/230 V. Det betyder ingenting for det at spare energi! Det eneste der betyder noget er Watt-forbruget, så alle 40 W pærer koster det samme, halogen, alm. eller energisparepærer. HVis der står 40 W, så er det forbruget og dermed det du skal betale for :-)

W er ikke det samme som lysudbytte.

Du skal kigge på hvor meget lys du får pr W.

Når du sammenligner en 12V og en 230V 50W halogen pærer, så lyser de ikke det samme.

Det samme gælder forskellige pærer typer, her vil man kunne skifte til et lavere effekt forbrug og stadig have samme lysudbytte.

Jeg kan desværre ikke lige komme med navne på nogle typer. Forstår dog ikke hvorfor du syntes lyset er så dårligt fra lavenergi pærer, vi har ikke andet i huset.

Mvh
Brian 

ved ikke om lyset som sådan er dårligt fra sparepærer.

Men det er det med farverne der generer mig, tror mit lille gamle

hus bliver hyggeligere at opholde sig i når lyset giver hele farve

paletten og ikke kun de farver lysstofrør giver.

 

hilsen Jan

Lidt sammenligninger: Lysudsendelse måles i lumen. Sammenligner man en Osram Halolux, mat på 60W ( 790 lm ), med en mat standardglødelampe på 60W ( 710 lm ) kan man se at halogenlampen giver ca 10% mere lys. For andre lyskilder se: http://www.osram.dk/appsdk/danskproduktkatalog/pdf/Osram-hvid-orange/Osram-hvid-orange.pdf
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis