1-strenget eller 2-strenget system?

Hej
Jeg skal udskifte radiatorventilerne i mit hus, men er usikker på om installationen er 1-strenget eller 2-strenget.  Huset er fra 1973, og fyret er et Vaillant VCW DK 182 E fra omkring 1993. Rørerne er under gulvene så jeg kan ikke se hvordan de er forbundet.

De gamle ventiler ser ud som på billederne:

hilsen Carl

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ud fra ventiltypen kan det godt være et 1 stenget anlæg. Prøv at lukke for alle radiatorer, gulvarme og varmtvandsbeholder, hvis der er en sådan. Bliver returen fra anlæget ved med at være varm, er det et 1 strenget system.

Mvh. Asp

Jeg har lukket alle ventiler, gulvvarme på badeværelser, samt vandvarmer. Returløb på fyret er næsten lige så varm som fremløb. Kan jeg så være sikker på at mit system er 1-strenget, ud fra princippet på tegningen?

Hvad sker der egentlig hvis der monteres RA-N ventiler på et 1-strenget system?

Hvis du montere RA-N som er en 2 strengsventil er der stor chance for at der ikke kommer ordentligt varme på radiatorene, da der er for stor modstand i sådan en ventil i forhold til en 1 streng ventil.
Jeg har lukket alle ventiler, gulvvarme på badeværelser, samt vandvarmer. Returløb på fyret er næsten lige så varm som fremløb. Kan jeg så være sikker på at mit system er 1-strenget, ud fra princippet på tegningen?


Det svarede smeden fra Nordfyn ikke på, hvorfor mon ikke?
Ud fra dine principtegninger kan det kun være 1-strenget, men jeg tænkte på om der kan være lavet en form for kombination af 1-strenget og 2-strenget
Skrevet af Asp den 18-01-2009 14:41
Jeg har lukket alle ventiler, gulvvarme på badeværelser, samt vandvarmer. Returløb på fyret er næsten lige så varm som fremløb. Kan jeg så være sikker på at mit system er 1-strenget, ud fra princippet på tegningen?


Det svarede smeden fra Nordfyn ikke på, hvorfor mon ikke?
Ud fra dine principtegninger kan det kun være 1-strenget, men jeg tænkte på om der kan være lavet en form for kombination af 1-strenget og 2-strenget


Øhh , nej, det havde du jo ligesom svaret på ikk... , men jeg kunne jo skrive nogenlunde det samme.
Er det en konkurence om hvem der ved mest ??
Desuden er min erfaring ikke ret stor inden for 1 strengs systemer, andet end det ikke er en god ide at sætte 2 streng ventiler på, men roder sjældent med det, da det ikke findes ret mange steder i mit område.
Annonce
Jeg har prøvet at afmontere en ventil på en radiator og puste luft i røret A, det begyndte at boble i radiatoren og der kom luft ud ved B.

Kan jeg deraf konkludere at det er et 1-strenget system (stiplet på tegningen)? og jeg derfor skal købe ventiler af typen RA-G?

Da jeg pustede mere luft ind i A, kom der også snavset vand  ud af B -  ned ad tapetet,og på mit tøj. Kvinden er ikke hjemme, så jeg har tid til at slette sporene så godt jeg kan, men....


/carl

Det driller lidt med tegningen.
Er det stress symptomer

Okay, efter at have haft lukket for varmen et stykke tid, har jeg nu fyldt vand på,  luftet ud, og startet fyret. Jeg har observeret at nogle radiatorer blev markant varmere før andre (illustreret på tegningen med rød farve). Så det er vel korrekt at antage at systemet er et 1-strenget?

/carl

Det er helt sikkert 1-strenget anlæg du har. Den med at lukke af for alle radiatorer, vv beh, gulvvarme osv. og returen stadig er varm er et sikkert tegn på 1-strenget anlæg. Desuden observerede du en temperatur forskel på de første radiatorer til de sidste radiatorer efter du satte anlægget igang. Det er også et sikkert tegn på 1-strenget anlæg.
Du kan ikke tjekke det mere nøjagtigt end du allerede har, med mindre du har mod på at brække gulvene op ;-)

mvh,
Søren
Så har jeg bestilt RA-G. Jeg spuler anlægget godt igennem før jeg skifter ventilerne. Det bliver rart at få lidt mere styr på temperaturerne.

/carl
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis