Motorsav drypper

Hej alle.

Jeg har for første gang fået mig en motorsav på benzin. (en partner P842).
Mit spørgsmål lyder på, om det kan passe, at det skal dryppe med kædeolie hvis den er i tomgang? der kommer ca 1 dryp hver 2-3 sek.  Kan se det drypper fra kæden oppe under. Er det fordi den automatiske kædesmøring kører hele tiden? troede kun den kørte når man brugte saven, altså gav gas.

Lige et tillægspørgsmål.

Må man godt, eller er det smart at ligge saven på siden, med dækslerne til benzin og olie nedaf? eller skal man som regel sørge for den står op, eller kun ligger den til den side, så dæksler er opaf?

Mvh Jesper

Jeg spørg kun for at blive klogere.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det at den drypper olie når den er i tomgang er både normalt og unormalt. normalt på den måde at det kun er på lidt bedre (dyrere) save at oliepumpen først aktiveres når kæden kører rundt. og unormalt på den måde at olien burde blive pumpet ind i smøre kanalen på saven. så der bør da gå mindst 30 sekunder fra saven rammer tomgang til den begynder at dryppe.

hvordan du henlægger din sav er mindre betydende specielt hvis du husker at tømme den for væsker efter brug.
Personligt gider jeg ikke altid tømme saven efter brug. det kan jeg tillade mig da jeg hælder mineralsk kæde olie og aspen benzin på den. olien stivner ikke som det vegetabilske og aspen benzin kan stadig brænde efter 3 måneder i saven.
Hvis du lægger saven på siden eller hovedet kan du være uheldig at der løber benzin ind gennem kaburatoren og fylder cylendren så du får hydrolock. så betyder det ikke noget for dig er det bedst at stille den op, eller hænge den i top håndtaget.

Jacob
Selv de dyrere save drypper kædeolie når de kører der render lidt ved siden af hullet i sværdet og de pumper i det hele taget rigeligt olie ud, efter devisen hellere for meget end for lidt.
Hvis ellers dækslerne er tætte kan du lægge saven som det passer dig bedst. Hydrolock er vis mere teori end praksis, jeg har selv 6 motorsave og har på min arbejdsplads ansvaret for at holde alle vores 53 motorsave kørende og jeg har aldrig set det ske i praksis.
Saven ligger dog dårligst på dækselsiden da det er her at venstrehåndsbøjlen sidder så den er mere flad på den anden side og helt flad i bunden.
Det er rigtigt at vegetabilsk kædeolie kan give problemer ved henlæggelse af saven. Rapsolien som er basisolien i vegetabilsk kædeolie hærder i luftens ilt og bliver gummiagtig i løbet af en 3-4 måneder. Bruger man vegetabilsk kædeolie er det derfor nødvendigt at tømme tanken og køre en smule mineralsk olie i gennem pumpen for at forhindre at den tager skade når saven startes igen efter længere tids lagring.

Niels Ejnar

www.saveniels.dk


 Niels Ejnar

www.saveniels.dk

 

Mange tak for svarende.. Nu er den som sagt helt ny, og jeg har ikke brugt den endnu, men det den drypper er altså ikke noget jeg skal lavere den tilbage til butikken for?
En anden ting jeg lagde mærke til, er at da jeg så satte saven på en flise og efterfølgende tog den op igen, var der en lille "oliepyt" under den, kunne se det kommer oppe under fra den.. Er dette også normalt, da det er en HELT ny sav, og ikke været brugt endnu? eller kan oliebeholderen være utæt eller?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

er motorsaven prøvekørt.!

når motorsaven er helt ny.

så plejer jeg at lade motorsaven stå i tomgang til den første tank benzin

er køret op.

med at gasse den op inde i mellem

når tanken er tom er motorsaven er "olievåd" under bunden

men motorsaven har altid "olie våd" under brug.

og efter lader oliepøl hvor den har stået.!

en tip.

når benzin tanken er tom skal der være sjat kædeolie tilbage i

kædeolietanken.

Mange tak for svarende.. Nu er den som sagt helt ny, og jeg har ikke brugt den endnu, men det den drypper er altså ikke noget jeg skal lavere den tilbage til butikken for?
En anden ting jeg lagde mærke til, er at da jeg så satte saven på en flise og efterfølgende tog den op igen, var der en lille "oliepyt" under den, kunne se det kommer oppe under fra den.. Er dette også normalt, da det er en HELT ny sav, og ikke været brugt endnu? eller kan oliebeholderen være utæt eller?


hvad siger du til det saveniels?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

jeg mener ikke at det kan passe hvis den laver en pyt og hvis den prypper så hurtigt i tomgang. Kom den ind på mit værksted ville jeg se om olie slanger og gummi gennemføringer var mnteret korrekt.

 

bahn

www.bahn-larsen.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis