Badeværelse uden mekanisk sug = ulovligt?

Hej aller jer kloge mennesker :-)

Jeg står og overvejer at købe en gammel lejlighed på 1. sal på Frederiksberg. Jeg har planer om at udvide badeværelset da dette er lejlighedens største minus...

Jeg ved at der er central sug i lejligheden, hvilket betyder jeg f.eks. ikke må sætte en emhætte op med motor i køkkenet, og jeg regner derfor med, at reglerne er de samme for badeværelset. Altså, at man ikke må sætte ventilator med motor op...

Så sidder jeg og læser lidt på Frederiksberg Kommunes hjemmeside, og falder over følgende punkt:

Oplysninger om ventilation. Der er krav om mekanisk udsugning på 15 l/s samtidig med frisklufttilførsel f.eks. via oplukkeligt vindue, lem, dør eller udeluftventil (Der skal etableres mekanisk ventilation når der f.eks. sker en udvidelse af et wc- og baderum, eller når et rum ændre funktion, f.eks. fra wc-rum til wc- og baderum).

Betyder dette så, at jeg ikke må udvide mit badeværelse da jeg jo ikke må opsætte udsug med motor? - Det skal lige siges at jeg kun har fået af vide at jeg ikke må sætte udsug op i køkkenet, men jeg regner med at dette er det samme for badeværelset.

Jeg kan se at den nuværende udsugning på badeværelset blot er et "åbent rør"...

Kan i hjælpe?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er der et vindue i det bade værelse, så kunne du sætte en ventilator i glasset, grunden til at du ikke må sætte mekaniske ventilatorer op på det eksisterende, kan skyldes at du så ville kunne blæse din fugt og mados ind i overliggende lejligheder.

Jeg har faktisk en bekendt der på et tidspunkt lige skulle starte sin Mc op i kælderen i sådan noget etage byggeri. Så han havde stukket en slange fra udstødningen ind i det han troede var en gammel skorsten. Da han kom op fra kælderen holdt branbilerne uden for og der var et renderi af brandfolk på trapperne, det viste sig at det var en udluftning kanal han havde tilsluttet sin røgslange, og der var kommet røg ud i lejlighederne ovenpå. Han listede dog stille op i sin lejlighed, nu bliver han kaldt Kælder Brandmajoren.

Hej Håndværkeren!
Mange tak for dit svar :-) - Jeg har siddet og kigget lidt her på foraet, og det ser sørme ud som om at du er den første med et svar hos alle mennesker :-) Du må være altvidende!

Badeværelset ligger desværre "inde midt" i lejligheden! Hvilket betyder at der ikke er nogle vinduer... Men kunne det tænkes at man kunne føre et ventilationsrør ud fra badeværelset og lod det løbe gennem køkkenet (over det nedsænket loft) og så ud gennem køkkenvinduet? - ville dette være en lovlig løsning?
Og i øvrigt :-)

Det er da lidt af en historie med ham din kammerat :) Hæ - tror også bare jeg ville liste tilbage i lejligheden...

Og hehe, Kælder Brandmajoren må være et passende navn, ja :)
Den løsning må du da kunne bruge, men spørg lige pedellen eller hvad han nu hedder ham der til hverdag har opsynet med huset.
Hvis der er etableret centralt sug, kan dette højst sandsynligt bruges. Kommunen er ligeglad hvor det mekaniske sug sidder. Blot skal det sikres, at der er tilstrækkeligt sug i rummet.
Så hvis det centrale sug kan overholde kravene, kan du vel tilslutte din udluftning til det.
Er det en gammel skorsten? For så kan du blot føre et rør ind i skorstenen, og så montere udluftningen på den måde. Bare der bliver tætnet godt omkring røret.
Annonce
Jamen puha, mit problem er lidt at jeg endnu ikke har skrevet under på købsaftalen, da jeg gerne vil sikre mig at de ønsker jeg har til ændringer i lejligheden rent faktisk må udføres... Så det er en rigtig besværlig sag!

Hej Knaldperle - du nævner jo noget om at føre udsugningen ud i den gamle skorsten... Må man godt det? Hvis dette normalt er lovligt er der ikke de store problemer, da badeværelset bliver bygget helt op af den gamle skorsten som løber gennem lejligheden...

Men puha, hvad er overhovedet chancen for at sådanne projekter først bliver godkendt i andelsforeningen og efterfølgende af Teknisk Forvaltning??? - er det i virkeligheden en håbløs kamp jeg kæmper?
Kontakt andelsforeningen, og sæt dem ind i din problem stilling og hør så hvad de har at sige. Der efter kan du jo vuderer om det er noget for dig.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis