Typisk 70'er gulv, renovering/isolering

Godt nytår alle :-)

Kan nogen hjælpe med råd/kommentarer/erfaringer vedr. efterisolering og renovering af typisk 70'er hus gulv, specielt i køkken/bryggers. Opbygning p.t:
- singles (småsten)
- betonlag (10cm)
- 18-20cm fra beton til overkant 22mm parket (på strøer).
- 50mm glasuld mellem strøer.

Vil ej fjerne + støbe beton og er utrygge ved EPS gulv uden beton (nogle erfaringer?), så plan er:

- Parket, strøer, glasuld fjernes.
- Producent har sagt OK for ~100+50mm EPS (flamingo) direkte på afrettet beton, damp/radon spærre mellem lag.
- Gulvarme, PEX rør i spån/EPS sporplade.

Derudover i stue/værelser
- Nyt 22mm flydende lamelparket på gulvpap eller lign.

MEN hvilke muligheder med køkken/bryggers (ej parket!)?
- Klinker: Over gulvarme på 12mm gips/spånplade - men kan det holde?
- Vinyl/linoleum: På 22mm spånplade lagt over gulvvarme i EPS sporplade - men ret ufedt?
- Epoxy på spånplade: Kan man det? Nogen erfaringer med epoxy gulv?

Tak og rødvin for benyttet forslag.

Venligst,
Mikael, Hornbæk

49 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg syns du skal få lavet det ordenligt en gang for alle. fjern alt det gamle. og grav ned så du kan lave et gulv med 300 mm eps isolering og rionet gulvvarme slanger og 10 cm beton. det er en dyr og besværlig løsning. men når du alligevel er i gang med det så syns jeg du skal gøre det ordenligt.

send bare rødvinen med det samme!! hehe!!!!

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Hej msms,

Tak for svar.

Har regnet lidt paa besparelse paa varmeregning ved 300mm kontra 150mm: < 1500kr/aar. Det tjener sig naeppe ind. Kan desuden ikke lide den langsome regulering hvis gulvvarme er lagt i beton - fatter ikke det er "standard" idag, muligvis undtaget ved klinkegulv.

Sender roedvin hvis vi alligevel skulle krybe til korset ;-) og skal nok fortaelle forum om loesning naar det er paa plads.

Venligst,
Mikael
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
OK, så er det lavet - blev SUPER godt:
- alt fjernet til beton lag, inkl gamle varmerør osv
- nivellering (udført af murer firma) til hel plan flade
- 150mm EPS i to lag med radon spærre i midten
- PEX rør lagt i alu varmefordelingsplader LAGT i 25mm EPS strimler - det hele limet med EPS/ALU lim, genialt godt, nemt, billigt
- gulvpap
- flydende parket

Da der ingen tung betonplade er fungere regulering tip-top
I anden halvdel af huset lagde vi 2 x 13mm gulgips grundigt limet og derefter 60x60cm fliser i stedet for parket. Var lidt betænklig ved det med det er blevet forrugende godt uden nogen problemer og UDEN den tynge betonplade der gør regulering umulig.
Det var en fin tilbage melding, jeg er også helt sikker på at du bliver glad for den løsning

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hvordan med brandfaren?

Kan der opnåes u-værdi der er god nok med denne løsning til at det er lovligt med kun 150mm isolering?

/BOFH




Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
det sådan set også denne løsning jeg meget gerne vil igang med (2 værelser er allerede uden gulv) men kan bare ikke få noget konkret svar med hensyn til fugt, da man som tommelfingerregl ikke må isolere mere end 75mm over uisoleret betonplade. Mener bare selv det her måske ikke er den løsning de har testet, kan ikke se hvor fugten sq opstå som et problem da 150mm esp jo er godkendt som kapillarbrydendelag.

-med hensyn til brandfaren så brænder eps først ved 500 grader hvor alm. træ (strøkonstruktion/bjælkelag) brander allerede ved 300 grader
Arensbach:
Jeg er enig. Det er faktisk en meget dårlig løsning, da betondækket er en dampspærre og i den konstruktion befinder dampspærre sig i den kolde del, dvs. dampen vil blive til kondens når den rammer den kolde betonoverflade og så har vi problemet.
Jeg vil også sige maks. 75 mm isolering. Alternativt (og en dyrere løsning) fjern den eksisterende betondæk og støbe en traditionel terrændæk med isolering under beton.
dampen du taler om som vil blive til kondens når den rammer den kolde betonplade, hvor skulle den damp komme fra?
og hvis det bare er fordi terrændæk virker som dampspærre at denne løsning ikke skulle kunne gå, så kan jeg da hurtigt penetraer den med huller..

vh Ask
Dampen er ind fra huset. Dampen opstår f.eks. ved vask, tøjtørring, madlavning, mangelfuld udluftning, mange personer el. husdyr i boligen, m.v.

Hvis du sørge for, at dampen kan transporteres via betondækket er det OK. Men her skal du være opmærksomme på et andet problem. Fugten fra jorden som kan så transporteres op.

Siden igår har jeg faktisk tænkt på en anden konstruktion, som jeg skal undersøge nærmere.

Isolerer med 200 -250 mm isolering og ovenpå isolering opsættes dampspærre og så gulvkonstruktionen. Dvs. vi får en konstruktion reelt med 2 dampspærre, og hvordan forholder det sig til, har jeg faktisk ikke en ide om. (det er ikke mit specielle)
Jeg vil undersøge det nærmere og vender tilbage snarest om den konstruktion kan lade sig gøre.
@Art-tek

Spændende emne! .o)

Arensbach's og dit indlæg er jo i klar forlængelse af dette indlæg:

Valg af sand/grus til +-2mm på 2m afretning

Hvor problematikken mht. uisolerede betondæk i eksisterende terrændæk drøftes!

Jeg spørge lidt som Arensbach:
Hvorfor er det et problem med den kondens?
Og isoleringslag tykkere end 75mm?

Fordi der skal jo være en dampspærre lige under gulvbelægningen! (Det Sundolitt kalder Evt. fugtspærre)

http://www.sundolitt.dk/sundolitt/teknik/udforelsesteknik/gulv-uden-beton/konstruktionseksempler

Damp- fugtspærren lige under gulvbelægningen hindre vel dam i at trænge ned til betonpladen?
Og selv om den gjorde så er flamingoen (i 150 mm tykkelse) jo kapillarbrydende. På samme måde som flamingoen ville være det overfor op trængende fugt fra undergrunden!

Er det problemet med 2 dampspærrer i en konstruktion, det handler om? Eller hva' :o)

Der er yderligere 39 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også