Problemer med sivbrønd

Jeg har et hus på landet hvor jeg har septiktank ( ca 1500 liter) og derfra er der 2 rør der løver ca 100 meter i en sivbrønd ( ca 1000 liter)
Jeg skal en gang hver mdr tænde for min dykpunpe i sivbrønde for at min toileter kan komme af med vandet.

Jeg har hørt det er fordi min sivbrønd er mætter og jeg muligvis skal have gravet drænrør  ud fra den.
Kan man ikke tømme brønden helt og spule den med en højtrykrenser og håber på den er klar til at suge igen ????
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er sivbrønden der ikke kan dræne nok. Det har også været et problem her, som også er ude på landet.
Tror ikke det hjælper sønderligt at spule tanken, som jeg læser din beskrivelse kan vandet kun sive ud af bunden?
Her blev løsningen at grave et nyt dræn ned, ud fra sivbrønden.
Jeg er helt enig med jer begge...men for at gøre det nemt og billig kan man ikke tømme den helt og grave fx. 50 cm væk af bunden ???
Sider og bund vil stadig være mættet, især hvis anlægget er af ældre dato. Jo dybere du udgraver brønden, jo mindre kan jorden trække.
Jeg ville udlægge mindst 50 meters sivedræn, så højt oppe som muligt.
Men hvis du ligger lavt i et vandlidende område, dur det ikke. (har selv prøvet det, men kom heldigvis på off. kloak!)

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af Urup den 16-01-2009 14:09
Jeg er helt enig med jer begge...men for at gøre det nemt og billig kan man ikke tømme den helt og grave fx. 50 cm væk af bunden ???

Er din septiktank lavet af brøndringe?

Hvad med at installere en pumpe, og 3*15 meter stykstrænge det kan gøres temmeligt billigt, ellers kan du købe en pumpebrønd hvor pumpen er monteret

Jeg kan love dig for at med ovennævnte løsning  for du aldrig problemer med at komme af med dit spildevand, selvfølgelig går pumpen i stykker på et tidspunkt, men de holder som regel længe, den jeg har i sommerhuset har indtil videre holdt i 14 år

Venlig hilsen

Klaus

Annonce
TIl Klaus

Det er sådan jeg køre i dag...vil bare gerne være fra for at skulle tænde/slukke og holde øje med den.
Noget andet er at jeg ellers skal grave min kabel i jorden som BARE ligge over jorden i dag. Jeg har kun problem om efterår vinter hvor grundvandet står højt...tror jeg nok

OK, men så skal du jo bare frem med skovlen

Har din pumpe monteret en tyrenosse? så kan den jo klare sig selv, ellers kan man købe en løs tyrenosse

Venlig hilsen

Klaus

Fat i en mand med en mini graver. Det tager ingen tid med sådan en. Ville lægge grus i renden inden drænslangen. Husk at lave fald på den og der hvor den går ind i sivbrønden skal der et T stykke på, så skidt ikke kommer ud i slangen. Det nye udløb skal være UNDER tillåbet fra septiktanken.
Det hele ville jeg mene kan laves på en lørdag. Det kunne det her.

Hej

Jeg har sommetider det samme problem ved vores sommerhus, og vil gerne løse problemet med de løsninger I kommer med.

Spørgsmål:

Er det lovligt med drænrør fra sivebrønden, og er det en bestemt type man skal anvende?

Hvis jeg vælger at montere en pumpe, er det så en bestemt type, eller er det "bare" en dykpumpe fra feks. jem og fix?

Mvh. Kenneth

 

nååååååå...bliver nok nød til det på den hårde måde. Kenneth du kan komme her og øve dig *g*

Tak for hjælpen og GO weekend drenge
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis