Problemer med sivbrønd

Jeg har et hus på landet hvor jeg har septiktank ( ca 1500 liter) og derfra er der 2 rør der løver ca 100 meter i en sivbrønd ( ca 1000 liter)
Jeg skal en gang hver mdr tænde for min dykpunpe i sivbrønde for at min toileter kan komme af med vandet.

Jeg har hørt det er fordi min sivbrønd er mætter og jeg muligvis skal have gravet drænrør  ud fra den.
Kan man ikke tømme brønden helt og spule den med en højtrykrenser og håber på den er klar til at suge igen ????
Jeg har et hus på landet hvor jeg har septiktank (... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Kenneth V. den 16-01-2009 16:38

Hej

Jeg har sommetider det samme problem ved vores sommerhus, og vil gerne løse problemet med de løsninger I kommer med.

Spørgsmål:

Er det lovligt med drænrør fra sivebrønden, og er det en bestemt type man skal anvende?

Hvis jeg vælger at montere en pumpe, er det så en bestemt type, eller er det "bare" en dykpumpe fra feks. jem og fix?

Mvh. Kenneth

 


Nu er jo ligesom lidt forvirret, er det en sivebrønd i har? altså en slags brønd uden bund, hvor det kan sive ud igennem bunden også kaldet en faskine??

Jeg er ikke helt up-to-date med reglerne men jeg mener bestemt ikke det er tilladt at føre gråt eller sort spildevand direkte ud i en faskine

Normalt går afløbet til en septiktank, derfra er der enten sivestrænge som cln skriver, hvor alt det tynde siver ud i en faskine via typisk 2-3 sivestrænge på hver 10-15 meter, eller også skal i have en pumpe på som så pumper ud i trykstrænge også her et det meget typisk 2-3 stk af 10-15 meter. Dvs. afslutningen ef det 2 typer anlæg er som sådan ens bortset fra at der benyttes en pumpe og trykrør på det ene, men siverør på den anden.

Du kan godt benytte en pumpe fra Jem & Pis, men du må regne med at levetiden er meget begrænset, måske kun få md/uger, hvorimod en rigtig pumpe kan holde f.eks i min. 14 år ligesom min 

Foreskælen på anlæget med og uden pumpe, er at hvis du har højt grundvandsspegl så stopper dit sivedræn med at virke, men du med pumpen altid kan komme af med dit spildevand også selvom der står blankt vand ude i haven

Venlig hilsen

Klaus

Hej

Afløbet går ud i en septintank, der har en rør der går over i en sivebrønd.

Problemet er at sivebrønden sommetider er helt fyldt, og så virker afløbet meget langsomt. Hvis man skal montere en pumpe, så skal der vel laves en form for højbed, som man pumper vandet op i?

Vi har et "dræn" der løber langs med vejen som fungere fantastisk, så måske kunne jeg afhjælpe problemet med højt grundvand, ved at lægge flere dræn i haven ud til vejen, og dermed også afhjælpe problemet med sivebrønden?

1) Alt kloakarbejde skal udføres af autoriseret kloakmester (Autorisationsloven)
2) Arbejde der kan forurene jord og grundvand må ikke nedgraves uden tilladelse (§ 19 i Miljøbeskyttelsesloven)
3) Væsentlige ændringer af eksisterende anlæg kræver ny tilladelse (§2 i bek. om spildevandstilladelser)

Blot til info.

 

 

 

"man" kan jo så vurde om en ekstra stræng til nedsivning er en væsentlig omlægning.

Det mener jeg bestemt ikke, så jeg ville bare lave den, som beskrevet.

Alt efter hvor langt nede indløbet til siv brønden sidder nede er det ikke nødvendigt at sætte en pumpe på, blot det nye dræn er længere nede end tilgangen til tanken.

Her er det lavet med almindelig drænslange som sivdræn. Lagt på en bund af sten.

Hvordan finder jeg ud af om det er min sivbrøn der ikke suger nok eller om det er grundvandet der er for højt ??

Hvis du har en vandmålerbrønd kan du som regel se hvor højt grundvandet står, ellers må du grave et hul

 

Venlig hilsen

 

Klaus

*g* jeg har godt nok ikke lige en vandmåler brønd....har du en du vil sælge *g*

Er det tosset af mig som jeg tidligere skrev at flytte min siv brønd ??? Hvor langt skal den væk ??
Skrevet af Urup den 25-01-2009 22:21
*g* jeg har godt nok ikke lige en vandmåler brønd....har du en du vil sælge *g*

Er det tosset af mig som jeg tidligere skrev at flytte min siv brønd ??? Hvor langt skal den væk ??

Ja, hvor mange vil du ha` :)

Jeg kender ikke noget særligt til en sivebrønd, men villde det ikke være bedre at suplere den med en pumpe, og 2-3 trykstrænge over i en sandmile?

Det må mindst være lige så nemt at lave som at flytte sivebrønden

Venlig hilsen

Klaus

Hej

Jeg kan ikke lade være med at løfte pegefingeren advarende her: Der er mange retssager i forbindelse med hushandler på grund af at uautoriserede roder med disse ting, og forøvrigt er det jo vores allesammens grundvand der skal beskyttes.

Så lad den autoriserede Kloakmester udføre arbejdet, da han skal pejle afstanden til grundvandet og etablere nedsivningen derefter (evt. i en sandmile), ligesom han har pligt til at gennemgå anlægget generelt, og påpege fejl og mangler overfor husejeren.

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis