Trægulv på beton

Vi skal i gang med gulvet i køkken/alrum og stue som er ud i ét. I køkken/alrum er der gulvfliser og stuen er der gulvtæppe.
Vores idé går på at få et stort gulv i samme materiale. Det samlede gulvareal er 70m2.
Fliserne skal tages op og det lidt bølgede flisegulv skal rettes ud.
Der er betonunderlag.

Spørgsmålene er følgende:
1.Hvad skal gulvet niveauleres gulvet ud med.
2.Kan vi lægge gulvvarme under trægulvet og hvad kræves der af underlaget. (Ikke el-varme)
3. Kan man lægge trægulvet direkte på beton.
4. Hvor meget arbejder et trægulv på bredde og længde. der er 9,3m på det bredeste sted. Er der en formel.
5. Er der nogen der har et godt forslag til, hvilken træsort, man skal vælge. Vi vil gerne have et lyst massivt gulv, men det skal være slidstærkt og endelig ikke en for blød træsort.

Håber at du kan hjælpe.
confused

Tak for hjælpen
<:-)
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var mange spørgsmål men et par svar vil jeg forsøge med..
Jeg vil slutte af med en selvnivelerende spartel masse for at få gulvet plant det er rimeligt at arbejde med men er ikke helt billigt, Så check prisen et par steder..
Et gulvarme system skal indstøbes i et beton gulv på min 10cm med "rionet" men helst skal det være 15 cm tyk. Det kræver så at du BANKER GULVET OP I STUE ALRUM OG KØKKEN OG STØBER ET NYT. Og når du er igang kan du lige så godt grave ud og lægge en nutidig isolering i bunden - loven siger 225mm flamingo - det er en stor omgang men nok den mest realistiske hvis du vil have en alm. gulvvarme.
Som gulv kan jeg foreslå en aske parket gerne som planke da det giver det roligste gulv, men eg er også godt og stærkt. Når du gerne vil have et lyst gulv er det oplagt at få et der er hvidolieret. Men prisen på et planke gulv i ask er ikke helt lille men der kan findes gode tilbud ved større partier...
Jeg har selv lige bestilt til hele huset... over 150 Kvm.
Jeg har endnu ikke lagt det men husk en filt og plast folie under plankegulvet og husk afstande langs siderne af dit gulv. Spørg leverandøren og hvis du støber et nyt gulv er det vigtigt at det ikke er fugtigt endnu når du lægger gulvet. Din leverandør kan sikkert hjælpe med en gugt måling..

PS lad dig ikke friste af att købe en masivt fyregulv i planker - det er billigere men kan MÅSKE ikke holde til gulvvarmen - sørg for at gulvet er opbygget i en flerlagsløsning med krydsende lag.

Held med projektet.

Njord


MVH Njord
Hej,

jeg har udført et tilsvarende projekt. Der var klinker på køkkengulvet og gulvtæppe i stuen. Samlet areal ca 50 m2.

Niveauforskellen var ca 12 mm, så frem for at fjerne klinkerne valgte jeg at lægge gulv-spånplader der hvor der havde været gulvtæppe selvom et trægulv sagtens kan lægges direkte oven på beton (dog anbefales et tyndt lag gulvpap).

Trægulvet er et trip-trap lamel-parketgulv.

Eneste problem er at gulvet "arbejder" ret meget. Det trækker sig ca 12 mm sammen mellem sommer (fugtig) og vinter (tør) (gulvet er ca 9 m "bredt" på dette sted). Jeg har en overgang mellem stue og gang til køkken, der kun er ca 1 m bred og her er der opstået "sprækker", der dog forsvinder om sommeren. Måske skal man overveje at følge trip-traps råd om at lave en dilationsfuge, men spørgsmålet er om sprækkerne i virkeligheden ikke er mindre iøjnefaldende end dilationsfugen.

P.g.a. lav lofthøjde opgav jeg tanken om at lave gulvvarme hvilket ellers, efter min mening ville have været det ideelle og iflg. diverse "eksperter" skulle det også være muligt under et trægulv, men kun hvis det er vandbaseret varme. I mit tilfælde ville det enten kræve at det blev fræset ud i betongulvet eller varmeslangen skulle have været lagt ovenpå hvilket ville have krævet 3-4 cm, hvilket jeg ikke havde til rådighed.

Det ville være interessant at høre om dine erfaringer når projektet er gennemført.

TS
Hov, jeg glemte: Gulvet er i ask med hvidpigmenteret olie. Det er meget smukt og let at holde. Det skal have olie ca en gang om året og gulvvask kan klares med brun sæbe eller et specielt middel (f.eks fra trip-trap eller faxe kalk) med hvidt pigment.

TS
har kommet dampspærre oven på kalibrerings lag derefter styrolit og beton
problemet er at jeg også skal have dampspærre under trægulvet så jeg er bange for at lukke fugten inde fra betonen så den går ud i væggene.
muligheden er også at hvis betonens fugtighed er væk ,så skulle det jo ikke være et problem ,men vil der altid være fugt i betonen
målle
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også