Skift af hovedleje i krumtap

Hej. Jeg er igang med at lave en total motorrenovering af en Puch Maxi motor. Hovedlejet i krumtappen er desværre gået, og da jeg helst ikke vil have en ny Thansen krumtap ville jeg forsøge mig med at skifte dette leje. Jeg har adgang til en presser og regner derfor bare med at presse "splitten" ud og sætte nyt leje i for derefter at presse splitten i igen. Er der noget jeg skal være opmærksom på her inden jeg går i gang? Mvh. Lasse.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ja du skal ha en bly eller kobberhammer, et stativ til at lægge krumtappen op i og et mrikrometerur.
du bruger den gamle krydspind til at presse med da den er god til dette. men inden du skiller den ad måler du indv afstand og udv afstand på de to sider, så lægger du den i til stativ og måler den med mikrometer uret for skævheder og noterer hvor meget der er, når den så er presset sammen med det nye leje igen på de samme mål lægger du den i stativet igen og begynder opretningen, måler og gir den et lille slag med hammeren måler igen sådan fortsætter du til den er inden for de tal du havde inden du skilte den ad, God fornøjelse.
Hvis man nu en kugleleje som skal af: http://sctrcst.com/wp-content/uploads/2008/02/vespa-crank.jpg
Så kan du opvarme det inderste af kuglelejet så udvidder det sig lidt så det let kan tages af.
Og hvis der skal nyt kugleleje på så kan du første putte akslen i fryseren og måske varme det nye kugleleje.

Du kan købe en lille blæseflaske eller hvad det hedder som har en flamme eller måske kan du bruge en varmepistol.

Ved ik kom du kan bruge det.

hei

Skal du varme lagerene bør du gjøre det i oljebad. varm motorolje på en eleterisk kokeplate til ca 90-100 grader da er de lette å få på.

tor l


tor l
Hej igen.

Krumtapslejerne er ikke problemet, dem har jeg en aftrækker til.
Det leje jeg gerne ville have skiftet er selve plejlstangslejet i krumtap enden! Da processen ikke var sådan lige til hjemme i carporten har jeg fundet jeg en anden krumtap.

Mvh. Lsp.
Annonce
Er det overhovedet muligt at skifte den leje... det i midten af krumtappen. ?
De eneste billeder jeg har set hvor krumtappen er skildt ad er når de er knæket
Ja, det er muligt, med en presser og måleværktøj.
det er altid billigere at renovere krumtappen end at købe en ny.
krumtappen er sammenkrympet om krumtapsøllen

eller skruet sammen med stram løbepas.!
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis