2 strenget radiatorsystem

Kære lav-det-selv´ere

Jeg har et enkelt spørgsmål til mit nye varmesystem.

Jeg har netop fået installeret naturgas med gulvvarme i stueetagen og radiatorer på 1. sal. Det skulle være et to-strenget system.

Til radiatorerne på 1. sal ligger rørerne (isolerede kobberrør) i vores såkaldte "varme" skunk.  Der kan ved hård frost godt blive frostgrader i skunken. Jeg er ikke nervøs for de fleste af vores radiatorer hvor der er varme på og dermed flow i rørerne.

Radiatoren i vores soveværelse er imidlertid aldrig tændt. Radiatoren sidder som den sidste i den ene ende af huset (hvis det gør nogen forskel). Da jeg talte med den vvs´er der lavede installationen sagde han, at rørerne godt kunne fryse ved hård og længerevarende frost og at det derfor kunne være en god idé lige at tænde lidt for radiatoren i disse perioder.

Da jeg havde gennemgang og måling af fyret her for nogle dage siden sagde den mand der var ude hos mig, at det jo var et to strenget system og derfor ville der altid være flow i systemet (også til den slukkede radiator), og dermed ingen risoko for frostsprængninger (så længe fyret kører).

Nogen der kan forklare mig om 2. manden har ret og måske lige forklare hvordan det hænger sammen.

Håber, at det kan forstås uden tegninger....

Mange hilsner

hansen
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Du har ikke noget flow uanset om det er 1 eller 2 strenge.. hvor skal flowet komme fra hvis din ventil er lukket ? Flow betyder jo gennemløb eller bevægelse, og dette er der ikke med mindre der sker en eller anden form for cirkulation. Du kan jo sætte din radiatorventil på symbolet med snefnuget, så er der et lille flow og dine rør burde ikke fryse til.

mvh

<p>Peter Madsen</p>

Hvis din radiator til soveværelset ligger sidst på hovedstrengen og der er langt fra den næstsidste , kan der godt opstå et frostproblem, men sidder din radiator til soveværelse midt eller bare næstsidst vil du aldrig få problem med frost hvis den sidste radiator altid køre.

håber du følger mig

Tak til Peter og Smeden.

Det var også sådan jeg havde forestillet mig det (og som den VVS der installerede systemet sagde).

Desværre sidder den sidst på en af strengene/hovedstrengen. Der er kun 4-5 meter fra en aktiv radiator, men jeg tror fortsat at det er for langt. Det er vel ikke nok at stille den på "snefnugget" - det er jo frostsikring i rummet, og der bliver der ikke frostvejr. Der skal vel lidt mere til, så jeg er sikker på, at der er flow igennem.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis