Spm. ang. ventilatorer

Ifm. badeværelsesrenoveringen skal vi have installeret en ventilator i loftet.

Der er jo tre typer:

1. En man selv tænder og slukker
2. Fugtstyret
3. Timer

Hvilken en er bedst? både ifm. udluftning, men også ift. el-forbrug. Vi har selv en hel ny af type 1 af ret godt kvalitet - Den primære udluftning skal jo ske efter badningen; så den skal vi jo nok huske at tænde og slukke for.... Fordelen ved type 1 vil også være at vi i stedet for at tænde for den; kan åbne vinduet....

Næste spørgsmål - Ventilatoren skal sidde på et loft af dobbelt vådrumsgips, fugtspærre og x antal cm. isolering og hulrum og ud igennem tegltaget - Hvordan tætner man rørføringen omkring fugtspærren? Hvordan laver jeg iøvrigt bedst hullet gennem dobbelt gips og en masse isolering? Det bliver måske 30-40 cm i alt?



kh. hilsen Mr. GDS 0
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Allllllllllllo

Kan nogen hjælpe eller hvad:-)


kh. hilsen Mr. GDS 0
En ventilator bruger mellem 15 og 25 watt. Kører den altid hele året koster det max 375,-. En tids- og fugtstyret ventilator kører max ½ time efter et bad (afhægig af indstilling selvfølgelig) - det gør min i hvertfald og så bruger den kun for ganske få kroner strøm om året. Du kan få en alm. snorestyret ventilator til 100,- og en fugt og tidsstyret til flere 1000,- - jeg ville vælge en fugt og tidsstyret model - hvilken du skal vælge har også noget med design mm at gøre.

ang. tætning - acrylfuge i kombination med et ekstra stykke dampspærre burde kunne gøre det. Hulbor nedefra, brød-/isoleringskniv (skær et kors).
Takker ErikP.

Det var virkelig givrige oplysninger.

Hvordan og til hvad skal man bruge det ekstra stykke dampspærre til?

kh. asim


kh. hilsen Mr. GDS 0

Du laver jo et hul i dampspærren, så du klæber mindre stykker dampspærre (plastic) på eksisterende dampspærre og på røret du benytter.

Det kan dog være svært at komme til - det skal gøres oppefra, så det er noget med at fjerne isoleringen imens.

Da du allerede har en ventilator ville jeg bare bruge den. Så kan du jo altid skifte den når du bliver træt af ikke at have nogen automatik. Husk kabelføring til strøm og afbryder. Automatik udgaverne skal både bruge permanent styre strøm og en on/off fase. Lad nu være med at spare den permanente væk selvom den ikke skal bruges nu - det vil du fortryde senere når du vil skifte til automatik.

Gipslaget borer du igennem med kopbor hvis du kan finde det stort nok - ellers stiksav - men pas på dampspærren da den jo formentlig allerede er monteret. Hvis du kan så bor hullet inden du sætter pladen op så er du sikker på ikke at skade dampspærren.

Dampspærre: Skær et kryds en lille smule mindre en rørets diameter - ventilatoren føres op i gennem og brug dampspærre tape til at tætne det ind til ydersiden af ventilatorens rør oppefra ved hjælp af de 4 flapper fra krydset. Stark har en rigtig god en ('RAW') og DAFA laver også en god en (den grønne). Lad være med at købe den for billigt - det vil du fortryde bittert.

Isolering: Skær en cirkel ud med isolerkniv der er 2-4 cm mindre i diameter end røret du monterer. Så kan du presse røret igennem og det slutter tæt.

VIGTIGT: Husk at isolere videreførslen af røret fra ventilatoren og helt op til taghætten. Ellers kommer der til at løbe kondensvand ned i ventilatoren og den brænder rimeligt hurtigt af.
Annonce
Tak alle sammen for jeres udførlige råd og instrukltioner

Nu kan jeg komme videre...

PWinther - Er det fint med sådan en fliksibel slange af plastic (lige som indkøbsposer) og ståltråd fra ventilator til taghætten? Det skal bemærkes, at når først slangen er monteret til taghætten og gipsplader monteret og filt påsat og malet; så er der ikke mulighed for at ændre eller reperere.....


kh. hilsen Mr. GDS 0
Jeps - husk den både skal passe op på taghætten og nede på ventilatoren. Det er ikke nødvendigvis samme mål. Og som jeg skrev så skal den jo isoleres. Alternativt kan du købe færdigisolerede flexrør der svarer til, men det er noget dyrere mener jeg. De består af det samme flexrør inderst, isolering og så et lag dækplastic yderst. Det er noget nemmere at arbejde med end at skulle isolere det selv. Hvis du gør det selv så lægger du bare et lag isolering udenom (f.eks. en standard 45 mm er rigeligt) og binder det tæt med ståltråd.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også