Varme i styr skuret Alt over 5hk er pral 175 6000 15-01-2009 23:30 Hej er det muligt at lave noget elvarmen 12v i et styrhus på en lille kutter det er ikke meget støre end 1,5m2 og en små 2m høj. Er der en billig måde at lave det på. <p>Fantasi er vigtigere end viden.</p> 34 svar 1 2 3 › » Følg tråden Annonce Annonce Annonce
lynæs 5071 5400 16-01-2009 00:05 Elvarme er så strømkrævende at, du godt kan glemme det. men har du en vandkølet motor kan du bruge det varme vand, som man gør i en bil. Lav det selv - det gi'r de bedste klagemulighederErikChristensen
albino 1771 2635 16-01-2009 07:11 Du kunne jo også kigge efter et lille, brugt Webasto eller Eberspächer oliefyr. Men det er selvfølgelig noget dyrere end en 12 volt varmeblæser fra Harald Nyborg. Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911 Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv... LDS Tip Automatisk tip Find de EL-artikler du skal bruge til ALTID LAVE PRISER hos Harald Nyborg!
cln 171 16-01-2009 08:08 Alene ohm`s lov gør det svært at få "ordentlig" varme fra et 12V varmelegme, uden dimensionen går helt amok. 10A er jo kun 120w Tilsvarende forbruger en 230v "almindelig" blæser på lave trin typisk 1000w og på høj 2000w Varmeudbyttet er i direkte forhold, altså får du kun 1/8 varme ud af 10A på 12v hvis du skal have "ordentlig" varme skal du altså, måske, op på 100A altså 1200w men så skal du have kæmpe kabler og en generator for en mellemstor færge. For en god ordens skyld hjælper det ikke at købe en converter fra HN og lave de 12v om til 230v effekten du skal bruge er den samme, du får bare mindre strøm på 230v siden og større på 12v siden, Oliefyr eller varme fra motoren er vist løsningen, som beskrevet.
Finn Gevind 584 5900 16-01-2009 11:19 Hej mr. 5hk Jeg tilslutter mig helt hvad de andre siger, du skal have et helt elværk ombord, hvis du skal have elvarme. Hvis din motor er ferskvandskølet, så køb et færdigbygget varmeapparat hos en grejforhandler, de fåes til mellem 1000kr og 2000kr afhængig af størrelsen, og de er færdiglavede med tilslutninger og blæser. God fornøjelse med projektet. Mvh Finn
123fisk 30 8900 16-01-2009 15:16 Hej med jer Jeg har en ferskvandskølet marna motor og jeg har sat et T stykke på og 2 haner så når det er koldt i styrehuset lukker man lidt for den til vandsiden af OG HOLD FOR GOD ORDEN SKYLD ØJE MED TEMPERATUREN PÅ MOTOREN det rør jeg har ført ind i styrehuset er koblet sammen med en varme blæser fra en bil og det luner dejligt på føderne. De varmeste hilsener til søens folk <p>Sejl og lystfisker  hygge hilsen</p> <p>123fisk</p> LDS Tip Automatisk tip Find de EL-artikler du skal bruge til ALTID LAVE PRISER hos Harald Nyborg! Annonce
Håndværkeren 20251 17-01-2009 10:48 Ja det kan selvfølgelig laves på mange sjove måder. Men du kunne jo bruge afgangen på dit kølevand fra motoren. Det mest enkle vil værer en tregang hane fra der hvor vandet går af motoren og så lade vandet gå op i en lille radiator i styrehuset. Afgangen fra radiatoren kan du så lade gå tilbage til udstødningen hvis du har vand i denne, eller ud over siden af skivet. Hvis du bruger sø vand, skal du dog have mulighed for at tømme radiatoren for vand når du forlader skivet, da den ellers vil frost sprænges i frostvejr.Den radiator du skal bruge skal have tre åbninger, så du kan lade det varme vand komme ind for neden og så lade det løbe ud for oven, på den anden nederste kan du så have en ventil som du kan tømme radiatoren med. Du kan bruge almindelige Gummi slanger til "rør" forbindelserne. Alt kan lade sig gøre
JOY 84 5600 17-01-2009 16:17 fordelen ved håndv. tilslutning er at radiatoren selv lufter ud og varm på hele fladen <p> </p> <p><strong><em>    KH</em></strong></p>
j håndstad 682 3540 17-01-2009 16:44 Ja den er varm på hele fladen,men når blæseren startes så køles vandet af og vil i teorien og i praksis falde til bunds og vil så stoppe det varme vands opstigning vil jeg tro.Men hvad siger håndværkeren?
Håndværkeren 20251 17-01-2009 21:07 Håndværkeren siger at det varme vand skal tilsluttes for neden og presses ud for oven, så vil der være et naturligt forløb. Og der skal ikke være nogen form for blæser ved radiatoren, det er radiatorens opbygning der skaber en naturlig varme rotation i styrehuset. Varme reguleringen gøres ved at åbne døren til huset.