Varme i styr skuret

Hej er det muligt at lave noget elvarmen 12v i et styrhus på en lille kutter det er ikke meget støre end 1,5m2 og en små 2m høj. Er der en billig måde at lave det på.

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
Hej er det muligt at lave noget elvarmen 12v i et... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
2 ting: (og jeg spør lidt dumt): 1. Er du ikke ved at skifte motor? 2. Det er altså snart forår - hvis du skal blive ved at vende skråen - så er selv 150 kr. spildt - så kommer varmen naturligt.
I min båd (ferskvandskølet Sabb) er tilkobloet et varmeapp. fra en lastbil - og det varmer fortrinligt - men jeg TROR ikke at 150W rækker til ret meget(gætter på at 2 lys giver samme varme) - men du har jo lov til at forsøge dig frem. Omvendt ville jeg tro, at hvis du ledte returvandet gennem et par m kobberrør rundt langs gulvet ville du få det ønskede resultat.
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Ja men kopper rør er dyrt og 150kr det tror jeg sku lige økonomien kan klare uden at bryde sammen.

Jeg har selv tinkt i de baner at der skulle noget mekanisk varme på den. Og det er også det jer er blevet rådet til.Men nu faldt jeg lige over den her sag og så ville jeg lige høre hvad responsen var.

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
Den kan du bruge til at dugge ruder af med..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jamen det er da et udmærket varmeapparat, køb bare 10 af dem, så er der en lille chance for at du kan holde omkring 10 grader i styre huset
Som Andy skriver kan den bruges til at holde ruden fri for dug, og ikke andet.
Annonce
Skrevet af Alt over 5hk er pral den 24-02-2009 22:05
Men nu faldt jeg lige over den her sag og så ville jeg lige høre hvad responsen var.

Hvis nu man forstiller sig at dine mål på styrehuset er rigtige så rummer det 3 kubikmeter luft. Hvis man så forestiller sig at det luft er 10 grader varmt (Celcius) vejer det omtrent 3,75 kg. For at varme det 10 grader op skal man bruge 3,75 * 1,005 * 10 kJ = 37,69 kJ.

Da blæseren du har valgt kan levere 150 J/s tager det 37690/150 s = 251 s = 4,2 minutter at varme styrehuset 10 grader op.

Så har jeg ikke regnet med at vægge, gulv, vinduer, tag og styretøj også skal varmes op, og heller ikke med at der vil ske en afkøling gennem væggene samtidigt med at der varnes op. Til gengæld har jeg heller ikke regnet med at du varmer luften op (og det gør du f.eks. ved at trække vejret), så de 4,2 minutter er kun et groft skøn.

Jeg ville godt turde tage chancen, for jeg tror ikke det tager mere end højst 10 minutter (mit konservative skøn) at få varmet kabinen op med den kabinevarmer.

WS
Jeg tror ikke dine fine beregninger holder ret længe i et styrehus på en fisker jolle, døren er som regel aldrig helt tæt, der vil være kold træk op igennem dørken o.s.v. Så er der det at styrehuset jo står og bliver meget koldt på denne tid af året, når han ikke er i båden der er masser af fugtighed der skal fortrænges. Og faktisk tror jeg ikke at den cabine varmer holder ret længe i et saltvands miljø.
Skrevet af Håndværkeren den 25-02-2009 10:06
Jeg tror ikke dine fine beregninger holder ret længe i et styrehus på en fisker jolle, døren er som regel aldrig helt tæt, der vil være kold træk op igennem dørken o.s.v. Så er der det at styrehuset jo står og bliver meget koldt på denne tid af året, når han ikke er i båden der er masser af fugtighed der skal fortrænges. Og faktisk tror jeg ikke at den cabine varmer holder ret længe i et saltvands miljø.

Jeg tror heller ikke mine beregninger holder - det skriver jeg faktisk at jeg ikke tror - og derfor mere end fordobler jeg den beregnede tid i mit skøn. Det synes jeg, når jeg ikke har andre oplysninger, forekommer nogenlunde rimeligt. Desuden beskriver jeg beregningen på en måde så man nemt selv kan ændre temperaturen for at få det til at passe til de faktiske forhold.

Nu bad Ao5hkep jo ikke om en beregning af temperaturen i forhold til noget som helst andet, men bare om en kommentar til om en 150 W kabinevarmer vil kunne fungere fornuftigt. I stedet for bevidstløst at give mig til at kæfte op om rudeafdugning eller indkøb af 10 stk, så gav jeg mig til at regne så godt jeg kunne. Det er som sagt ikke sikkert det holder, men det er efter min mening bedre end det tomgangsmeneri og vrøvleri om formodede utætte døre, fugt der skal fortænges og en kold dørk, jeg ellers har set.

Jeg synes stadigvæk han skal prøve den og se hvad der sker.

WS
Tak WinstonSmith det var et godt svar.

Den er jo til at plogge i en cigartænder og det sider der i mit styrhud så jeg kan jo tage den med hjem så den ikke skal stå og forfalde.

Døren i styrhuset er forholdsvis tæt. Ikke helt for så bliver det jo hurtigt klamt i sådan et styrhus der skal helst kunne nogen frisk luft ind. Men jeg tror motorvarmen kompensere.

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>

Forget  it. Den omtalte varmer har jeg fejlagtigt købt til bilen. Et enkelt fyrfadslys varmer formodentligt mere. I frostvejr er den omtalte varmer end ikke i stand til at holde forruden fri for is ( den skulle midlertidigt erstatte et defekt varmeapparat).

Jeg tror mere på radiatorløsningen i forbindelse med en vandkølet motor.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis