Varme i styr skuret

Hej er det muligt at lave noget elvarmen 12v i et styrhus på en lille kutter det er ikke meget støre end 1,5m2 og en små 2m høj. Er der en billig måde at lave det på.

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
Hej er det muligt at lave noget elvarmen 12v i et... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Og Albino siger: Ih, ville næsten bytte Bente II væk for en lille kutter med varme i styrehuset. Var på havnen i dag, nabobådens presenning var ved at flyve ad h...... til, så vi måtte lige finde et par stropper og få den surret fast. Men for husen, hvor var der koldt også i vores badekar.

Nøj hvor vi glæder os til det bliver menneskevejr igen, så vi kan komme i gang på skuden.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hmm, varme (fremløb) tilsluttes da absolut i toppen af en enhver radiator.
Eller toppen af en autokøler for den sags skyld. Der er varmest i toppen af en motor, koldest i bunden, afkølingen i radiatoren, køleren vil sørge for vandet cirkulere, eller falder, fra toppen mod bunden.
Jeg har aldrig hørt om tilslutning ag fremløb i bunden, ganske simpelt, men gå ud og tjek i din bil og forstil dig at du skal bruge en ekstra køler som varme apperat i båden. Eller se hvor varme apperatet er tilsluttet i bilen, endnu mere precist. Så er der også varme på når motortermostaten er lukket fordi motoren har den temperatur den skal.

Grunden til at jeg vil montere tilgangen i bunden er netop at det varme vand stiger opad. Men også at så behøves der ikke en expantions beholder for at vandet ikke bare skal løbe lige igennem radiatoren uden at gøre nytte.Her er der jo tale om et åbent system hvor søvandet går igennem motoren og videre op til en radiator, hvorfra det løber ud i søen igen ( hvis det da ikke går videre ned til udstødningen for at køle denne)
I en bil er det et lukket system hvor det er det samme vand der cirkulere rundt.

Jeg ville også sætte det varme tilløb i toppen.
Men kan man ikke få en lille ovn man evt kan monterer fast. Det er jo ikke ret meget varme den skal give. og så lave nogle luft huller så luften kan udskiftes.?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hvor står der at det er en søvands kølet motor, men der står jo heller ikke at den er ferskvandskølet.

Hvis den er ferskvands kølet så gå efter prencipet som i en bil  forskellen er ens
den ene på landevejen den anden på vandvejen

<p>Sejl og lystfisker&#160; hygge hilsen</p> <p>123fisk</p>
Annonce
Se nu har Alt over 5HK. aldrig oplyst om den var sø eller ferskvands kølet, det er blot noget jeg gik ud fra.
Hej jeg har lige været på en lang weekend og der er sket noget siden sidst jeg var her inde sidst må jeg sigde hehe.

Lidt kort om båden. Det er en LM 21 fiskejolle med styrhus og der er begranset med plads. Motoren er en sabb diesel 10hk søvandskælet. Jeg tinkte på om man ikke kunne bruge en lille gokart køler for at det ikke skal fylde det hele. Jeg ved ikke lige hvor små man kan få radiatore.

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
Ved ikke hvor stor sådan en køler er men den skal jo heller ikke være for lille,tænkte på et varmeapparat fra en bil med blæser så kan du også lave defroster til forruden,den vil sikkert dugge når du får varme på.Det næste du skal huske er at montere tæresink til varmeapparatet uanset hvilken løsning du vælger.
Pøj Pøj med projektet.
Min Gamle Far havde engang en 30` Løbebåd, det er sådan en lang sag der for det meste bruges til Havjagt. Der lå en rimeligt stor V8 benzin motor i så den kunne virkelig flytte sig. Nå men der var sø køling på og den var fra motoren ført ud i nogle tykke Kobber rør langs siderne i kahytten og i kockpittet. Du kunne jo lave din egen flader spiral på agter skottet i dit styre hus, eller rundt langs dørken. Mulighederne er mange
Ja den med kopper rør kender jeg godt det havde jeg ikke tingt på det er også forholdsvis nemt at lave. Jeg skal lige undersøge hvad der passer best med pris holdbarhed ovs. Nu har jeg ihvertfald nok af måder at lave det på.

Mange tak for de mange gode svar.

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis