Varme i styr skuret

Hej er det muligt at lave noget elvarmen 12v i et styrhus på en lille kutter det er ikke meget støre end 1,5m2 og en små 2m høj. Er der en billig måde at lave det på.

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Elvarme er så strømkrævende at, du godt kan glemme det. men har du en vandkølet motor kan du bruge det varme vand, som man gør i en bil.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Du kunne jo også kigge efter et lille, brugt Webasto eller Eberspächer oliefyr. Men det er selvfølgelig noget dyrere end en 12 volt varmeblæser fra Harald Nyborg.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Alene ohm`s lov gør det svært at få "ordentlig" varme fra et 12V varmelegme, uden dimensionen går helt amok.
10A er jo kun 120w
Tilsvarende forbruger en 230v "almindelig" blæser på lave trin typisk 1000w og på høj 2000w
Varmeudbyttet er i direkte forhold, altså får du kun 1/8 varme ud af 10A på 12v hvis du skal have "ordentlig" varme skal du altså, måske, op på 100A altså 1200w men så skal du have kæmpe kabler og en generator for en mellemstor færge.
For en god ordens skyld hjælper det ikke at købe en converter fra HN og lave de 12v om til 230v effekten du skal bruge er den samme, du får bare mindre strøm på 230v siden og større på 12v siden,
Oliefyr eller varme fra motoren er vist løsningen, som beskrevet.
Hej mr. 5hk
Jeg tilslutter mig helt hvad de andre siger, du skal have et helt elværk ombord, hvis du skal have elvarme. Hvis din motor er ferskvandskølet, så køb et færdigbygget varmeapparat hos en grejforhandler, de fåes til mellem 1000kr og 2000kr afhængig af størrelsen, og de er færdiglavede med tilslutninger og blæser. God fornøjelse med projektet.

Mvh Finn

Hej med jer

Jeg har en ferskvandskølet marna motor og jeg har sat et T stykke på og 2 haner så når det er koldt i styrehuset lukker man lidt for den til vandsiden af OG HOLD FOR GOD ORDEN SKYLD ØJE MED TEMPERATUREN PÅ MOTOREN det rør jeg har ført ind i styrehuset er koblet sammen med en varme blæser fra en bil og det luner dejligt på føderne.

De varmeste hilsener til søens folk


<p>Sejl og lystfisker&#160; hygge hilsen</p> <p>123fisk</p>
Annonce

Ja det kan selvfølgelig laves på mange sjove måder. Men du kunne jo bruge afgangen på dit kølevand fra motoren. Det mest enkle vil værer en tregang hane fra der hvor vandet går af motoren og så lade vandet gå op i en lille radiator i styrehuset. Afgangen fra radiatoren kan du så lade gå tilbage til udstødningen hvis du har vand i denne, eller ud over siden af skivet. Hvis du bruger sø vand, skal du dog have mulighed for at tømme radiatoren for vand når du forlader skivet, da den ellers vil frost sprænges i frostvejr.
Den radiator du skal bruge skal have tre åbninger, så du kan lade det varme vand komme ind for neden og så lade det løbe ud for oven, på den anden nederste kan du så have en ventil som du kan tømme radiatoren med. Du kan bruge almindelige Gummi slanger til "rør" forbindelserne.

Alt kan lade sig gøre

Det varme vand skal vel komme ind foroven, skal det ikke???
fordelen ved håndv. tilslutning er at radiatoren selv lufter ud og varm på hele fladen

<p>&#160;</p> <p><strong><em>&#160;&#160;&#160; KH</em></strong></p>
Ja den er varm på hele fladen,men når blæseren startes så køles vandet af og vil i teorien og i praksis falde til bunds og vil så stoppe det varme vands opstigning vil jeg tro.Men hvad siger håndværkeren?
Håndværkeren siger at det varme vand skal tilsluttes for neden og presses ud for oven, så vil der være et naturligt forløb. Og der skal ikke være nogen form for blæser ved radiatoren, det er radiatorens opbygning der skaber en naturlig varme rotation i styrehuset. Varme reguleringen gøres ved at åbne døren til huset.
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis