Branddør

Hej.
Vi bor i en ældre ejendom, der har massive fyrretræs yderdøre, dog med kulørte ruder. 
Mit spørgsmål er hvordan man omdanner disse døre til branddøre. Kan fortælle, der er sat en plade på indersiden, der skærmer af for glassene - er dette nok til yderdørene lever op til et BD30 krav, eller skal der evt. gøres noget yderligere?

Mvh. Peter Castor

<p>Castor</p>
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har flyttet indlægget til denne gruppe. Der er større chance for at få svar.

Mvh. AllanE
Du omdanner ikke døren til en branddør ved at sætte en træplade på. MEN, i etageejendomme stilles der heller ikke krav til at din hoveddør skal være BD30 i ældre byggerier. Du må dog ikke have glasruder uden at have en plade på bagsiden fordi du ikke må kunne "fodre" en brand på gangen med luft. Dengang jeg selv boede på nørrebro hed det sig at man kunne sætte en gipsplade op på indersiden af døren, men det så så forfærdeligt dumt ud, så jeg valgte at sætte en gipsplade op og lægge en tynd spånplade bag den (altså ind mod lejligheden). På denne måde kunne jeg bevare en harmonisk udseende træstruktur, omend jeg havde et vist behov for at male tingene nogenlunde ens.

Var det sådan nogenlunde hvad du ville vide ?
Hej. Det ligger sådan, at vi måske i en nær fremtid for mulighed for at sammenlægge vores nabolejlighed til vores egen. Sammenlægningen skulle ske igennem en brandmur. Dermed kræves det, at ydredørene minimum er BD30. Så for at bevare ejendommens æstetiske udtryk, er mit spørgsmål, hvordan vi omdanner vores ydredøre, så de lever op til BD30 branddøre.
Mvh. Peter

<p>Castor</p>
Det er ikke noget du bare lige gør. Men du skal nok drible ind omkring din lokale trælast og snakke lidt med dem om det, der findes helt sikkert en fornuftig løsning på det.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hej Fiahgt. God ide og tak for jeres hjælp.
Mvh. Peter

<p>Castor</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også