Vinduekarm

Vi lavede i sommers hul i en mur og fik sat et lille vindue i, ca 50x90 cm. Men jeg har stadig ikke fået lavet indvendig vindues karm. Hvordan går jeg lettest det? vinduer sidder jo tættest på ydermuren, men indvendig fra set, er der er hulmur med rockwool i, og så kommer indvendig mursten. Er det bare og sætte nogle plader i spænd i hinanden, og hvilken plader bruger man evt?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Vi lavede i sommers hul i en mur og fik sat et... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
nu spørger jeg måske dumt, men man sætter vel bundpladen på først, og hvad så? og hvordan får jeg pladerne til at sætte fast, da der jo ikke rigtigt er noget at skrue i? og skal der noget mellem sideplader og hulmur? jeg tænker på dampspære?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Hvis du sætter lidt plade i på ydersiden af vinduet og skruer det fast fra indersiden af karmen, har du fint grundlag for at sætte dine tilsætninger fast.
Der bliver lidt spartelarbejde, men du kan jo være lidt forsigtig ved at bore for og undersænke lidt i træet.

Med venlig hilsen
ktm

 

Bundpladen sættes faktisk normalt ind til sidst. Som ktm skriver sætter du en plade eller et forhåndenværende brædt op på ydersiden af vinduet. Hvis du kan komme til ville jeg skrue brædtet fast fra ydersiden (derfra hvor der sidder rockwool), men det kan være svært at komme til. Det brædt kan du så skrue den rigtige plade fast i. Ved indervæggen kan du sætte den i med små karmskruer til mursten (eller bare med almindelige plugs og skruer) som du forsænker i pladen. Husk afstandskiler bag så vinklen (afstanden til indervæggen) bliver korrekt.
og ingen dampspære?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

og ingen dampspære?


Det har jeg ikke gjort, ud fra en betragtning om, at der kommer en ret tæt træplade op, som oven i købet bliver malet og derved ikke er specielt gennemtrængelig for fugt.

Hvis du sætter gerikt på, kan det styre tilsætningen i vægsiden.
Et ret lækkert stykke arbejde, der dog kræver lidt tålmod og akkuratesse.
God fornøjelse! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
- hvornår bruger man lysningspanel og hvornår lukker man med sten?

Mogens
tak for svaret ktm

Jeg spørg kun for at blive klogere.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også