Lidt ustabilt styretøj på Skoda Felicia..

Hej forumfolk!

Min Skoda Felicia er her på det sidste begyndt at virke en lille smule ustabil i styreretningen, dvs. hvis man kører ved motorvejsfart virker det som om at man skal korrigere en lille smule engang imellem, bilen "sejler" lidt, både mod venstre og højre.

Hvis jeg ved meget lav fart kører styretøjet fra den ene side til den anden fornemmes og høres der et lille klonk når man passerer "ligeudstilling".

Er der nogen der har et godt bud på hvad det kunne være..?

Jeg tænker selv at det ku være et par trætte styrekugler der skal skiftes, men jeg skal vel have bilen op på et par bukke foran og flå lidt i hjulene for at se om der er slør et sted, umiddelbart er der ikke nævneværdig ratslør..
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som slidte kugler i styretøjet eller i hjulophæng. Jeg oplevede det på en Octavia, hvor det var styrkuglen i venstre side, der havde det skidt.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Faktisk skal du ikke løfte bilen op, i første omgang.
Læg dig ned og kig ind under bilen og få en hjælper til at rykke med rattet, ca 10 cm fra side til side, og se så om det slører i kugler og andre sager.
Hvis du har banket ind i en kantsten, kan styretøjet være slået ud af stilling, hvilket kan give samme usikkerhedsfornemmelse, men så er det som regel fulgt op af et skævtsiddende rat.
Hvis rattet kan bevæges på beskrevne vis, uden noget som helst sker i de nedre regioner, kan det være dit styrehus som sløre alt for meget.

Med venlig hilsen
ktm

Jeg siger mange tak for svar!!

Indtil videre har jeg lidt at kigge på her i weekenden!
Hmm.. Det virkede ikke som om at der var slør i styreforbindelserne.. til gengæld kan man når hjulene er løftet fra jorden rykke i hele ophænget, helt oppe fra hvor støddæmperne er fastgjort, i den ene side en lille smule og i den anden en hel del faktisk!!

Jeg går ud fra at der IKKE må være noget som helst slør her..??!

Når man drejer hjulene kan man ligefrem høre mislyde fra tårnlejerne når man lægger øret til fra den anden side i motorrummet.
Kan defekte tårnlejer samt trætte støddæmpere (..er nok ikke skiftet i løbet af de 170000km. bilen har rullet) give sig udslag i symptomer som dem jeg har beskrevet foroven..?

Mvh
Helt sikkert kan defekte tårnlejer give denne sløje fornemmelse.
Jeg ville nok ikke udsætte en reparation ret længe!

Med venlig hilsen
ktm

Ang. Feliciaen med afvigende kurs. Bilen har VW undervogn, og har udover de knirkende bøsninger og de sparsomme dimensioner og billige bremser, denne koncern ynder, også arvet Poloens typefejl med evigt defekte tårnlejer. Når man skiller det ad, og ser materialekvaliteten, undrer man sig over, at de faktisk er gået så længe. Når det er VW undervogn, er der mange muligheder.

Ang. bærekuglerne skal man huske, at det ikke er lissom i de helt gamle dage, hvor man blot kunne trykke sammen med en polygriptang, og konstatere tilstanden. Man skal op på buk, og vrikke lissom synsmanden gør, og have konen til at kigge på kuglen imens. Eller bolte krængningsstabilisatoren af, hvorefter polygriptangen virker. Bemærk, at gummibøsningerne i krængningsstabilisatoren har rekordlav levetid, og sikkert er revnede, og at det inderste gumme knirker.

Har du iøvrigt bemærket, at de inderste led - tripoide-led - i trækakslerne også er slidt op, og ligsom gummibøsningerne i krængningsstabilisatoren, er det fra 50.000 km og frem. De giver nogen af de VW-klunk lyde, du kan høre fra undervognen. VW har valgt at videreføre de svage bøsninger i Fabia'en, hvor fejlen går igen.

VW-bremserne hænger også tit - foran gror både stempel og bøsninger nemt fast pga. det forhistoriske design med billige, utætte gummibælge, andre end VW opgav i 1970erne, og bagi sætter kilen sig fast i VWs landsby-smedie arrangement med kile og fjeder, der skal justere øverste trykstang længere, i takt med slid - her kan kun gives for lidt kobberfedt, ellers sidder det med garanti fast. Prøv at massere calibrene med en stor polygriptang, og se, om tingene vil returnere uden vold. Der fås ombytning til rimelige penge. Det kan drille i styretøjet afhængig af, hvor hårdt du trådte på bremsen sidst.

Min Skoda Felicia gør lidt lissom din - men nogen biler med McPherson-lignende ophæng gør bare sådan - reagerer på vejens hældning. Har du prøvet om det er væk, hvis du kører over midten af en vej, der går ligeud.

Bagi skal man passe på de nederste fjederskåle, der sidder løst om 3 knolde om støddæmperne. Her ruster det lisså meget som i resten af bilen, og fjederskålen kan blive skudt af under kørslen. Det ville jeg tjekke, når jeg tjekkede, om alle fjedre er hele, så det ikke også er derfor du sejler. De bageste fjedre er så svage, at de ikke er egnet til en bil, og andre end VW ville vælge en større dimension. Bagfjedren kan reservedelsfolkene nummeret på i hovedet.

<p>LL</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis