Regne radiator størrelse ud

Skal have købt 3 stk radiatore i forbindelse med renoveringen af 1salen. og skal have fundet ud af hvad størelse watt de skal være?.

De 3 steder de skal sidde, er et værelse på 22kwm et badeværelse på 9kwm en gang incl tappe på ca 15kwm

Har søgt på google, men er ikke blevet rigtig klog på den rigtige metode, da jeg synes jeg kan komme frem til flere resultater.

I forbindelse med renoveringen, isolere vi til nuværende krav.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bruge ca 30 watt pr. m2

Ellers kan du læse lidt om det her. http://www.bolius.dk/viden/fakta/installationer-og-energi/opvarming-generalt/valg-af-radiator

mvh,
Søren

Hej Chr-Hj

Jeg har igennem flerer år sagt 50WxM2 det er = hvad der skal til i stueplan (i værelser) & 55Wxm2 i stueplan (i opholdsstuerm.m.m.) på loft værelser, som du skal bruge har jeg sagt 45-50Wm2 disse tommelfinger udregning har aldrig slået fejl endnu.

Men det gælder ikke til jordvarme da det er lavtemperatur anlæg, disse skal være
imellem en halv og en hel gang større. afhendig af hvor de sættes op.

Med venlig hilsen
Kong Arthur


<p>Kong Arthur</p>
Skrevet af kongarthur den 15-01-2009 20:04

Hej Chr-Hj

Jeg har igennem flerer år sagt 50WxM2 det er = hvad der skal til i stueplan (i værelser) & 55Wxm2 i stueplan (i opholdsstuerm.m.m.) på loft værelser, som du skal bruge har jeg sagt 45-50Wm2 disse tommelfinger udregning har aldrig slået fejl endnu.

Men det gælder ikke til jordvarme da det er lavtemperatur anlæg, disse skal være
imellem en halv og en hel gang større. afhendig af hvor de sættes op.

Med venlig hilsen
Kong Arthur



Det er en ok tommelfingerregel, men i nye huse eller godt nyrenoveret, er der ikke behov for mere en 30W pr. m2 også ved varmepumper

Men men , en radiator skal være større ved varmepumper da temperaturen som du skriver ikke er så høj. En radiator er som regel udregnet med en afkølin der hedder 70/40 eller 60/30 det vil sige ca 30 grader i afkøling og derefter er watt opgivet, men har du ikke de fremløbstemperature så kan man så heller ikke få de watt ud af radiatoren.

Men varmebehovet vil altid være det samme for et rum uanset hvad , men der kan så være forskeld på hvor stor radiatoren skal være pga. hvad fremløbstemperatur man har.
Hej..
Ikke for at "flue" men det er vel et spørgsmål om forskel mellem fremløbs og returløbstemp alså delte T, samt flow, der bestemmer effekt ??
Mvh Jan J
Annonce
Skrevet af flakhaven den 14-01-2009 21:58
Du skal bruge ca 30 watt pr. m2

Ellers kan du læse lidt om det her. http://www.bolius.dk/viden/fakta/installationer-og-energi/opvarming-generalt/valg-af-radiator

mvh,
Søren

Jeg forstå ikke at du sige 30 W pr. m2 ?? det er der intet i skemat der antyder  med mindre rummet ligge inde i huset.


Huse efter 1995

W/m2 gulvareal

Huse efter 1977

W/m2 gulvareal

Huse før 1977

W/m2 gulvareal

En ydervæg

45

55

75

To ydervægge

55

65

90

Tre ydervægge

65

75

100

Små rum under 10 m2

(f.eks. baderum)

65

75

100

Indvendige gangarealer

20-25

30-35

40

Høje rum

(f.eks. loft til kip)

+10

+10

+15


Mvh

<p>Peter Madsen</p>
Skrevet af helja den 16-01-2009 08:34
Hej..
Ikke for at "flue" men det er vel et spørgsmål om forskel mellem fremløbs og returløbstemp alså delte T, samt flow, der bestemmer effekt ??
Mvh Jan J


Også det jeg prøvede at forklare, men hvis du kun har en fremløbstemperatur på 40 grader kan man ikke have en delta T på 30 grader , men kun ca 15 grader. Men prøvede bare at forklare det så alle kunne forstå det :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis