Skift stikkontakt ud med fast ledning

Lige nu har jeg en forfra dåse der sidder i en gipsplade mur, med en stikkontakt i. (sidder i et skab)

Men jeg har ikke plads til at der kan sættes et stik i stikkontakten.

Må man tage stikkontakten ud, og så tage en stikdåse og klippe stikket af den og så samle det inde i forfradåsen, og sætte en blænddæksel (bore et hul i den så ledningen stikker ud). Fordi så kan jeg nemlig få plads til det jeg skal have i skabet når stikket ikke fylder.

Er det lovligt at lave dette ? Må man selv ? eller skal en elektrikker gører dette ?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kunne du ikke skifte indmaden ud med et godkent lampeudtag med tilhørende dækplade? På den måde bliver det i hvert fald mindre hjemme-fusket. Om det er lovligt at gøre selv ved jeg ikke, men man må vist gerne udskifte eksisterende stikkontakter efter de nye regler. Men vent lige og se hvad nogle af El-folket siger herinde. F.eks. Steinaa, som plejer at have god fod på reglerne.

vh, S
Du må uskifte eksisterende materiel med nyt. Altså 1 til 1. Hvis du skal have et lampested i istedet, bliver det en sag for elektrikeren.
Mht. forlængerledningen, så er det ikke lovligt.

Kan du evt. bruge en vinkelstikprop?

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hvad skal du tilslutte i stikkontakten?

Hvis du laver stikkontakten om til et lampeudtag (50x50mm firkantet), derefter monterer alm. hvid blødt kabel 3x0,75mm2 og sætter et forlængerled på eller en tristik dåse. Det er vel en brugsgenstand med egen afbryder du vil have sat i ikke? Så er det lovligt.

Men lampeudtaget må du ikke selv lave da der skal laves om i den faste installation og det er kun aut. el installatører der må det.
synes jeg kan huske noget om at det heller ikke er tilladt med en stikdåse med ledning i et lampeudtag...
Men jeg hænger lige på tråden og venter svar fra en af de kloge!!;-)

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
En www1.lk.dk/servlet/pdfDokumentation?LKnummer=500D5418  og en http://www1.lk.dk/servlet/pdfDokumentation?LKnummer=509D5019

Og så vil jeg lave den ledning som en 3*1.5mm2 pkaj -
og til en http://www1.lk.dk/servlet/pdfDokumentation?LKnummer=210A0234
og så en 10A sikring foran, derved vil 3stikdåsen også være overbelastningsbeskyttet.

Det er en opgave for en elektrikker
Annonce
Hej igen sådan et Lampeudtag LK FUGA indsats med afdækning 3-
leder + jord

Er det med klemmer til at sætte ledninger fast i (dem som er inde i forfra dåsen) 2 til jord/nul/fase

ligesom der er bag på en stikkontakt ?
Skrevet af clausdk den 14-01-2009 10:01
Hej igen sådan et Lampeudtag LK FUGA indsats med afdækning 3-
leder + jord

Er det med klemmer til at sætte ledninger fast i (dem som er inde i forfra dåsen) 2 til jord/nul/fase

ligesom der er bag på en stikkontakt ?
Nej ikke helt.

Der er 4 skrueterminaler til forbinde den faste installation på bagsiden,(og ikke lige som på stikkontakter hvor de er skruefri) og så er der 4 skrueterminaler på forsiden(lampe siden) til at forfinde din brugsgenstand.

de 4 klemmer er betegnet

N      
M1
M2
PE(jord)

Ok men kan skrueterminalerne bag på tage to af hver ledning - 2 jord - 2 nul og 2 fase ?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis