Radiator problem

Hej

Det skal først af alt siges at jeg ikke har nogen som helst erfaring med VVS.

I sommers købte jeg et hus fra start halvfjerserne og har her til vinter erfaret at huset virker særdeles vanskeligt at varme op.

Alle radiatorer i huset har to "kontrolelementer" den ene med tal og den anden med tegn (streger) - Jeg har prøvet at tænde flere radiatorer på fuld skrue og husets temp kommer næppe op over de 20 grader.

Det der undrer mig er at det kun er et par af radiatorerne der lader til at blive varme på hele den øvre flade - mens andre bl.a. vores længste radiator (en ca 4m lang radiator) kun bliver varm i den første halvdel af radiatoren. Kan det padse at varmetabet sker så hurtigt at radiatoren ikke engang når at blive varm?

Nogen der har en idé om hvad der kan være galt?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Dahl
Nu skriver du ikke noget om hvilken type anlæg du har, er det fjernvarme, oliefyr, gasfyr osv. Men det er meget sandsynligt at dit anlæg har en sommer/vinter indstilling, om sommeren hvor det typisk kun er gulvarmen i badeværelset der er behov for, er der ikke behov for så meget cirkulation. Det kan også være din cirkulationspumpe, som som står på laveste trin. Noter de indstillinger dit anlæg har i dag og prøv dig frem med forskellige indstillinger, det sker der ikke noget ved, du kan jo altid føre tilbage til grundindstillingen.
Du kan også søge i gamle tråde, emnet har været oppe mange gange, specielt smeden fra Nordfyn, giver nogle gode konstruktive forslag til løsninger, ham har jeg stor respekt for!
Hilsen Asp
eller der kan være luft i radiatorerne eller den lille pal i pakdåsen kan sidde fast.....
hvis der sidder to følerelementer på hver radiator kan du prøve at skrue helt op for dem begge to; der kan sidde både en retur-styring og en fremløbsstyring

Hej Xdahl

Svar (efter bedste evne)

ad.1 Du har sikkert fjernvarme er det korrekt?, da du skriver at du har en "kontrolelement" i hver ende af dine radiator, vil jeg mene at det er en rerurventil du har i bunden og en fremløbstermostat i toppen af radiatoren. hvid du tager følerelementerne af ventilhuset, så er der en lille stift den skal være fjerende når du trykker på den så skal den komme let ud igen, hvis den ikke er fjerende kan du tage en skruetrækker og bruge skaftet til at banke let på stiften (pas på du ikke bøjer den) så vil den pludselig komme ud og når du så trykker på den er den fjerende, du må ikke trække i den for så rykker du den ud og så er det en ny pakdåse der skal til. det er fordi at ventil keglen sidder fast på ventilsædet (det sker tit når den har været lukket over en længere periode).

ad.2  Den 4 mtr. lange radiator har den rørtilslutning i hver sin ende, hvis ikke er det højst sansynlig derfor den kun bliver varm et stykke der henad.

Med venlig hilsen
Kong Arthur


<p>Kong Arthur</p>

tak for svarene allesammen -

Ja der er tale om fjernvarme (sorry glemte jeg at tilføje), og de to termostater sidder på hver deres side af radiatorerne. (kunne forestille mig den ene er en fremløbstermostat (til venstre på mine radiatorer) og returventil på den anden som Kong Artur skriver.

Nu udstiller jeg min store uvidenhed indenfor området - men man bliver vel aldrig for gammel til at lære nye ting

1. Når Kong Artur skriver "du tager følerelementerne af ventilhuset" menes det så at man tager hele termostaten af? eller hvad menes der mere specifikt?

2. Må jeg godt skrue den af af uden først at lukke af for vandet?

3. Der sidder en ekstern "termometer" der tjekker rumtemperaturen skal jeg være obs på noget der?''

Hej igen Xdahl

 

ad.1 ja du tager føleren ( det er den del der er lavet af plast materialer) af og lader messingventilhuset sidde, (dette kan gøres uden at tage vand af anlæget).

ad.2 ja for føleren kan være sat på med noget der ligner et spændebånd (så er der en skrue til at tage med en skruetrækker). den kan også været spændt fast med en umbraco nøgle (2 mm) det kan også være en af de nye (kun fremløbsventil) med klik funktion, så tager du ved den store del for enden af føleren (der er mange riller på den) og drejer den mod uret så kan du tage den af, når du så skal sætte den på igen så kik ind i føleren for og se om de to metal klør er væk for ellers kan du ikke monterer den igen, hvis de er synlige tager du bare og drejer den igen i hånden så låser de sig og du kan sætte den på igen, den giver en klik lyd.

ad.3 nej for der går vel et lille tynd tråd fra den og ned på ventilhuset, til en plast top, den tager du af som beskrevet ovenfor, pas på det tynde kapilarrør det går nemt i stykker, (så er det en ny føler)

Med venlig hilsen
Kong Arthur


<p>Kong Arthur</p>
Annonce
Så fik jeg "dasket" til ventilen og de var egentligt ganske Fjedrene - men stadig ikke en radiator der bliver varm over hele arealet :-(

Nu får jeg en bekendt der har lidt erfaring til at komme over forbi og give hans vurdering af situationen. TUSIND TAK for svarende som jeg har været rigtigt glad for
Du købte huset i sommers ???
Har du tjekket om den tidligere ejer havde lukket for hele radiatoranlægget kort efter hovedhane og efter at der går fra til varmt brugsvand og det måske ikke er ordentligt åbnet igen ?
Alternativt så find din trykdifferens og gå ind på danfoss' hjemmeside og find dens indstilling ( sandsynligvis 0,1 bar ) måske den står helt i bund og så er gennemstrømningen så lille at det vil ligne dit problem.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis