Støbning af fald

Så skal badeværelset renoveres - der er støbt nyt klaplag med gulvvarmeslanger i og alle de gamle fliser er pillet ned. Selve rummet er 4 m2.

Væggene skal pudses en gang inden der skal fliser på og så skal der laves fald på gulvet mod gulvafløb.

Jeg vil gerne have så "fin" en beton som muligt for at lette afretningen, men der skal vel lidt "små sten" i. Skal jeg anvende grus (i fx 5 til 1 med cement) eller kan jeg anvende sand???

Jeg regner med at give hele gulvet en omgang betonbinder og så støbe faldet "i hånden", men som sagt er spørgsmålet hvad blandingen skal bestå af.

Gode råd og bemærkninger modtages gerne.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, der skal ikke blandes sten i pudslaget.

Skal blandes 1-3 cement og grus.
Du skal bruges vasket grus.

Bland det godt tørt, så er det nemmere at arbejde med, hvis det er for vådt bliver det en kamp at få det pænt.

Tak for svar - med "små sten" mente jeg netop dem der var i gruset fremfor at bruge rent sand.

Hvordan finder jeg ud af om den betragtelige mængde grus jeg har liggende er vasket eller ej. Det har ligget ude i regnvejr i en længere periode så på den måde kan man sige, at det er vasket .

Men hvordan ellers ?

Vasket sand er fri for ler, i alm. harpet sand kan der være lidt ler.
Der er også støbemix, det er vasket og der er lidt småsten i. Der er lidt forskel i hvad de forskellige vælger. Men de kan begge bruges.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Det er det samme grus som jeg ellers har anvendt til støbning, men hvad det er købt som kan jeg ikke huske - det er hentet i grusgraven.

Mon ikke det kan bruges det er jo blot til lidt fald på gulvet i et lille rum, så belastningen er jo ikke stor.

 

Er forholdet 1 til 3?

Jep, 1 til 3.

Og gruset er vasket hvis du har oplyst at det skulle bruges til at støbe med.

Alt grus der bruges til at støbe med er vasket grus.
Annonce
Tak for jeres svar.

Jeg har købt støbemix til støbningen, men der er ikke mere tilbage.

Jeg dog noget rent grus liggende og det er det jeg er lidt i tvivl om er vasket eller ej.

Jeg overvejer lige hvad jeg skal gøre, men hvad er det værste der kan ske hvis det skulle være uvasket grus...?
Hvis der er ler i dit grus/sand bliver din beton ikke så stærk som den skulle. Og det er ikke bare sådan at komme mere cement i, da leret ikke er jævnt fordelt. Og du får så noget mega stærkt, og noget med laverer styrke, samt noget der har den rigtige styrke. Det kan give en del problemer i fremtiden.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hvis det er lerblandet sand, en slags stabiltgrus, kan du faktisk forme gruset, når det er let fugtigt, i hånden, hvorimod støbegrus ikke er til at forme.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak igen for at I deler af jeres viden.

Jeg prøver lige at se nærmere på det grus jeg har liggende - ellers må jeg lige en tur forbi grusgraven igen.

Mange hilsner

hansen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis