Switch til Switch netværkskabler

Hey alle

Jeg har et netværk kørende her, hvilket fungerer fint:

ADSL -> Netgear FS524 Switch -> Computere

Så har jeg anskaffet mig en Greycom 24+2 Port Switch, da vi er blevet flere brugere end porte, som jeg bare har smidt til den gamle Netgear switch med et ganske normalt ligeover kabel.

Problemet er, at når jeg gør det, virker kun Greycom klienterne, de andre i den gamle Netgear Switch mister forbindelsen til internettet. Når jeg så fjerner kablet igen, er alt tilbage til normalt.

Er det mon fordi jeg skal buge et crossover kabel mellem switchene?

Jeg har prøvet at illustrere situationen i vedhæftede billeder. Alle forbindelser her er ligeover netværkskabler.

Er der mon nogle netværksmagikere som kan hjælpe?

Tak på forhånd
/Janus
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man plejer så vidt jeg kan huske (snart 10 år siden sidst) at skulle bruge et krydset kabel.
Det har ikke nødvendigvis noget med crossover kabel at gøre. For så ville portene på switch1 stadig virke, da de jo ikke er påvirkede.
Det er dog muligt at du ikke forbinder switchen rigtigt. Kig i manualen, og se hvad der står vedr. seriel tilslutning af en ekstra switch. Ofte vil du også skulle genstarte BEGGE switche for at få dem til at snakke korrekt sammen.

Min umiddelbare fornemmelse er at der er tale om et problem med at den ene switch er 10/100, og den anden er gigabit. Hvis du har mulighed for det vil det nok være nemmere at tilslutte dine to switche paralelt istedet for serielt hvis de nu ikke er samme hastighed, ellers bør du tilslutte den hurtigeste først.
Tak for svar begge!

Vi parallelt sige at jeg smider en hub ind efter ADSL og kanaliserer signalet ud til begge switches uafhængigt?

(Jeg tror du har ret - den ene er Gigabit, den anden er 10/100)

Mange hilsener
/Janus

Kom til at tænke igen: hvis de skal forbindes parallelt, bør det vel være en (lille, men hurtig) switch der sidder først efter ADSL'en og derefter de to store?

ADSL -> Lille hurtig (Gigabit) switch -> De to 10/100 og 10/100/1000

Har jeg ret, netværksuerfaren som jeg er? Hvad ville en professionel mon gøre. Vi har ca. 30 brugere.

Tak igen

/Janus

Paralelt betyder bare at du tilslutter begge switches til din ADSL forbindelse. Det kan naturligvis kun lade sig gøre hvis du ikke kører på ATM eller lign. med kun en port.
Jo, du har også muligheden ved at sætte en router eller lign. foran switchene. Det skal du alligevel have (afhængig af forbindelsestype), så om du har en med 1 eller 4 porte er jo ligegyldigt. Jeg ser dog ingen grund til at sætte en switch foran switchene med mindre gigabit switchen IKKE kan køre 10 mbit samtidigt med at den kører gigabit (hvilket der faktisk er nogle modeller der ikke kan, da de kun kan switche mellem to tilstande). Men her vil den smarte løsning jo være at køre eks. gigabit+100Mbit mod den nye switch, og så 100+10Mbit mod den gamle.
Du skal dog igen være opmærksom på at den router du bruger måske kun understøtter én hastighed, og hvis det ikke er GB, så får du ikke udnyttelse af din GB switch, især ikke hvis du først tilslutter den i røven af 100MB switchen.

Så umiddelbart, så ville jeg nu nok bare starte med at bytte om på rækkefølgen af dine switches, så GB switchen kommer først, og 100Mbit'en bagefter.
Annonce

Hej Twist

Tak for den detaljerede udredning. Dog kan jeg ikke få de to switches til at eksistere sammen i netværket. Enter virker den ene eller den anden, alt efter hvilken en der sidder først efter ADSL Routeren. Jeg har også prøvet at tilslutte dem hver deres port i ADSL routeren og at tilslutte dem parallelt via en hub og en switch. Jeg har også leget med crossoverkabler.
Et eller andet sted dræber de hinanden.

Jeg har derfor planlagt (i mangel på løsninger) at udskifte 10/100 switchen med ny Gigabit switch. Jeg er dog meget nølende med at investere de 3-4K før jeg ved om det vil virke. Løsningen ville så være som nedenstående (vi har to bygninger som hver skal have en switch placeret og terminere et sæt computere).
 
Har du (eller andre) erfaringer med om det kan virke i det virkelige liv? Der burde vel ikke være noget til hinder for det (eller med andre ord: hvis det ikke virker, er der noget galt i hardwaren)?

 

Jeg kender ikke lige speedstream routeren. Men i teorien burde det virke som du har tegnet det, uanset om du brugte den ene eller den anden type switch, HVIS din router altså understøtter flere forskellige hastigheder på sine porte (altså om den også SELV kan switche).
Jeg havde selv et lign. problem da jeg udviddede mit hjemmenetværk. Men det plejer nu at hjælpe med en reset af begge switches router og hele molevitten hvis der er problemer (det sker at der kommer en netværkskonflikt eller lign.)

HVis hver enkelt del virker for sig selv, så burde de også virke sammen. MEN. Hvis du arbejder med et windows netværk, så er der jo issues vedr. caching, macadresser, routingstabeller ol. Disse skal allesammen slettes, igen, dette BURDE altså kunne løses ved at tilslutte det hele korrekt og genstarte svineriet. Selvfølgelig kan der være issues med at noget af din hardware ikke fungerer med noget andet hardware. Her kan du så se om du har noget godt hardware ved at kigge på producentens hjemme side, og for det første se om der er en kompatabilitetstest til rådighed, og sekundært om der er mulighed for at firmwareopgradere for at rette evt. fejl når der switches data mellem to switches.
1. Du har koblet det hele korrekt op fra start - ikke noget forkert i det. - jeg går ud fra at du har forsøgt at bytte om på de 2 switche således at ADSL er tilsluttet greycom

Jeg arbejder til dagligt bl.a. med opsætning og monitorering af netværks udstyr, og har haft erfaring med de fleste producenters udstyr - dog ikke greycom...

Jeg har tidligere haft "dårlig" erfaring med bl.a. Netgears prosafe linie af udstyr (2003), hvor jeg har arbejdet med en del af deres forskelige produkter. - erfaringen viste at Netgear ikke altid var begejstret for andre producenters udstyr - det som jeg fandt var løsningen var typsik at MTU size sættes til anden værdi (1462 eller 1400) på Netgear eller nabo switchen.
Jeg ville sikre mig at den port som jeg benytter på Greycom switchen er sat til Auto/100 eller evt. fast 100 Mbit fuld duplex - således at den køre den hastighed som Netgear routeren understøtter. - samtidig ville jeg også afmontere alle ledninger fra portene på netgear switchen for at udelukke evt. loops - når du tester må der kun være de nødvenidge porte til testen tilsluttet - ikke flere.

Når det er sagt, er det nok nødvendigt at du kommer med mere detaljerede informationer om hvad som går galt for dine PC'er - a,b,c virker ikke når begge switche er tilkoblet - får de link ?, hvilke IP adresser får de tildelt ( ingen ?) - kan de pinge din DGW ? - ndet er før set at ikke kan gå på hjemmesider men kan dog stadig pinge (p.g.a. små pakker i ping) - hvis du manuelt sætter IP adresser/DGW op, kan du så pinge -

hvilke IP adresser er tildelt greycom switch og din router og dine PC'er ?
tjekkede lige netgears hjemmeside for manualen - som under fs524 har en manual for FS5xx - og mere specifik beskriver fs516.

anyway, i følge den har FS5xx serien dipswitche på bagsiden til at konfigure FDX/Auto for alle porte - har din det ?, og står alle dip switch til Auto ? (det skal de som udgangspunkt)
Det kan evt. være nødvendigt at sæte den port du benytter til anden switch til FDX - og på den anden switch konfigurere dens port til 100 FDX (Fuld DupleX) - men beror på en test.

Port 16 på fs516 er en uplink port (forberedt til forbindelse til anden switch) - hvor der på fronten er en normal/uplink push button - denne skifter port 16 til at være "lige over" / "krydset" - i moderne switche finde de selv ud af om der er benyttet lige/krydset kabel - men denne svend lader til at skulle have det ind med ske (eller retter en knap)
så her er svaret på dit spørgsmål omkring lige/krydset kabel....på din switche er det sandsynligvis port 24 isteddet..som så kan bruges til at forbinde til greycom switchen i mangel af krydset kabel
NielsChr, tusinde tak for dine gode indspark, jeg kørte tør i de mange konfigurationer og købte:

En 16-Port Gigabit switch til at sætte foran og aflaste TDC's router:
http://network.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=299659&gruppe=5033

To 24 ports Gigabit Switches som fordeler signalet fra 16-porten ud til hver sin halvdel af brugerne:
http://network.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=153883&gruppe=5033

- og så har vi trukket nye Cat6 kabler så det hele ser funklende ud.

Det fungerer som smurt i margarine, det eneste jeg kunne have savnet var en fordelingspolitik så de individer der nyder bittorrents o.l. ikke snuppede hele båndbredden. Men det er jo en hel anden prisklasse.

... og nu kommer der jo snart fibernet 100/50 mbit, som så ville kunne udnyttes i netværket.

Hilsener
/Janus
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis