Reperation af rælingsliste

Hej
Jeg har en rælingsliste der er gåed op i en samling, lige bag det foreste røstjern (Skaden er i begge sider af båden), der er også et par popnitter der er gåed op.
På hårdt kryds hvor rælingen er under vand, trænger der vand ind i båden ved skaden, så samlingen af skrog og dæk må være utæt også.
Båden er en Bianca 27.
Hvordan er samlingen af skrog og dæk på en Bianca 27?
Hvordan får man tætnet mellen dæk og skrog?
Kan man samle den gamle rælingsliste med et rustfrit  U - beslag?
Eller skal vi havde lavet et nyt rælingsstykke?
Løsningsforslag i det hele taget?

På forhånd tak
Jesper
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

hej har du kontroleret at der ikke er problemer med spanten under det sted og om dæksbjælken er iorden der er vel osså prøblemer med råd under listen så hjelper der kun med nogle lange bolter igennem skroget og et stykke træ inden for en eller to sersong for det går galt

du risiker at du mister din rig ved hår vind hvis det ikke kommer iorden

hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Hej Rene
Det er en glasfiberbåd, det er kun rælingslisten der er af træ.
Jeg tror at du kan havde ret i at trækket i røstjernene kan havde forbindelse med skaden, selvom skaden er ved foreste undervant, som er det vant der er mindst træk i.
Hilsen Jesper
hvor tyk er glasfiber  der er der ikke lamineret eller er det masiv der er somrelen en bjælke der går under dækket for at holde siden på plas

det er forstaget og de forste stag der mest træk i når du har sejl oppe

hilsen rene

Jeg er ikke enig med dig i forhold til vant og stag.
Såvidt jeg har kunne se er der ingen bjælke. det eneste træ der er i den bærende konstruktion er skottene.
Hilsen Jesper
Annonce

storsejelet trækker masten agter ud så det er forstaget og staget der for hele trækket og masten trykker på bunden eller på kahyttaget

hilsen rene

Jeg vil helst ikke diskutere det i denne tråd, der handler om noget andet.

Hilsen Jesper
ok

Jeg er bange for at, skaden på listen kommer af at staget kan løfte dit dæk, jeg vil foreslå at, du fjerner listen et stykke på begge side af samlingen og får fornyet de popnitter, som tilsyneladende holder dæk/skrog sammen, og får lavet en ny liste i stedet for det stykke, du skar væk . Jeg ved ikke lige hvordan, det er lavet, og hvor røstjernet er fastgjort, men hvis der ikke er et "knæ" inde i båden, må der være en forstærkning i selve dækket, og den virker jo ikke helt, hvis dækket kan løftes fra skroget, det kunne tyde på at, det er tilfældet her.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tak for svaret Lynæs.
Der er ingen "knæ" , røstjernene sider kun i dækket, hvordan de er forstærket, har jeg ikke rigtigt kunne se.
Kender du et eller andet man kunne sprøjte ind mellem skrog og dæk, for at få samlingen tæt igen mar man skifter popnitterne.
Hilsen Jesper
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis