Lidt tip til en nystartet rødvinsdrikker!?!

Jeg har bestemt mig for at begynde at få mig et glas rødvin om dagen. Lidt fordi det skulle være sundt med et glas om dagen og dels for hyggens skyld. Jeg er ikke specielt vild med smagen, eller jo, det smager sådanset udemærket, men den der bitre smag der kommer lige efter man har synket synes jeg er træls. Er det pga garvesyre? Kender i ellers nogle vine der ville passe godt til en nybegynder som man typisk kan få i et supermarked, ikke alt for dyr. Den må gerne være sød og med så lidt syrlig/bitter eftersmag som muligt.
Tak

LIFT-EAT-REST-REPEAT

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kan huske at min kone var vild med Diego De Almagro fra Dansk Supermarked da hun startede - fås tit i Bilka til under 40 kr./flaske. Når du nu alligevel skal i Bilka for at købe vinen, kan du evt. tage Politikens Store Vinbog med, som beskriver begreber, druer og andre vinrelaterede udtryk på et helt-nede på-jorden-sprog - se http://boger.bilkashoppen.dk/ProductDetail.aspx?ProductId=1323162(Purchase+Books+and+Office+Equipment+BIBI).

Ellers kan du gå ind til en rigtig vinhandler og snakke med ham om smag, forventninger, om den skal bruges til mad ect.


Mvh.
Kim

Når du finder en du godt kan lide, så husk hvad druen hedder og hvor den kommer fra, så er der en god change for at finde andre du kan lide.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Den fejl rigtig mange gør, er at man hælder alt, alt for ung vin indenbords.
Jeg har drukket flere tusinde flasker vin, og jeg kan stadig ikke lide vin, der knapt er færdig med at gære.

Jeg ved godt at producenterne siger, at vinen er brygget med henblik på at blive drukket straks, det er hældt på flaske og meget gerne samme år, som druerne er høstet.
DET ER KÆMPE MISFORSTÅELSE. Faktisk smager det jo helt ad H..... til, når vin er så ung, rå, umoden og ulagret. Det producenterne er ude på, et at komme af med deres vin så hurtigt som mulig, for at undgå lageromkostninger. At "vineksperter" så ryger med på den galej, ændrer ikke en tøddel ved min opfattelse. Jeg drikker ikke vin, fordi nogen har sagt til mig at jeg skal kunne lide dit eller dat. Jeg vurderer selv, hvad jeg kan lide.

Stod en dag henne i supermarkedets vinafdeling. Her kom en dame, som skulle købe ind til en rigtig god middag for nogle gode venner. Det var helt klart, at hun meget gerne ville gøre det så godt som muligt for sine gæster. Hun spurgte så den flinke "vinekspert" til råds, som så lige hurtig vendte sig om og rev en tilfældig flaske frem som værende hans bedste bud. Det var en Chauteau Fourcas Hosten fra seneste høst, altså lagret max 1 år. Det er en vin, der uagtet, hvad alle andre siger, skal være mindst 6-8 år gammel, men så er det også en himmerigsmundfuld. Har lige netop nydt en 2002, som virkede klar til brug. En årgang 2008 er i dag totalt udrikkelig.

Gå ind i supermarkedet, gerne Aldi, rema, Netto, Brutto eller hvad de nu hedder. Glem alt om at blive rådgivet. 99.99% af ekspedienterne aner ikke en hujende fis om vin. En vinhandler vil almindeligvis foreslå den vin han tjener mest ved, ganske som din bankrådgiver.

Riv nu en af hver type ned fra hylden, så gamle som muligt og mindst 3 år gamle, i prisniveauet 30-50 kr, gerne 10-15 stk. Træk dem alle op og så gå igang med en seriøs smagning, helst med nogenlunde neutral mad til. Vælger du noget stærkt krydret skal du undlade franske. Er det med meget tomat i, vælg da en italiensk osv.
Du kan næppe orke at drikke alle 15 flasker samme aften, hvilket jeg heller vil opfordre dig til, idet du skal bruge indholdet over de næste dage.
Skriv omhyggeligt ned for hver flaske, hvad du synes og til hvilken mad. Snus, lugt, kig og smag og noter. Sæt propperne i igen, omgående, og gør det samme næste dag i omvendt rækkefølge og helst til nogenlunde samme type mad.
De følgende dage skifter du så madtype og går videre med den "sure" tjans at smage dine vine og bliv ved med at notere dine oplevelser og type mad ned.
Gør du dette over en 7-10 dage, vil du opleve, hvorledes vinene udvikler sig. Det er selvfølgelig ikke det samme som en god kælderlagring over 2-5 år, men det indikerer, hvad der kan ske ved lagring af de forskellige vine. Efter 10 dage, er nogle af vinene sikkert feset af, og det er så ikke dem du skal satse på at lagre. Nogle af dem kan du ikke forlige dig med og dem glemmer du så.
De vine du evt. ikke vil gå videre med, kan du bruge til at lave mad i, f.eks. oksegryderetter m.m.m.
Måske er der en 2-3 stykker tilbage, som du kan lide, og af dem kan du så købe dig en 12-24 stykker af hver og lægge hen i en kølig kælder eller i bunden af dit klædeskab i et par år eller mere. Prøv undevejs at fornemme, hvad der sker ift dine oprindelige notater.

Som Flemming skriver, hæft dig ved, hvad for druer, områder, årgang osv osv. du bedst kan lide. Hæft dig ved forskellen i smag om de kommer fra Europa, Sydamerika, Sydafrika, Australien osv osv. Der er ikke andre end dig selv, der kan afgøre, hvad du kan lide, og derfor må du lære, hvad der er for typer vin du kan lide.
Dette er en meget forenklet fremgangsmåde, men dem virker.

Med venlig hilsen
ktm

 

KTM:

Kender du også til hvidvin?


jeg vil sove stille ind ligesom min bedstefar. Ikke skrigende som passagererne i hans bil...
Kender du også til hvidvin


Først og fremmest: hold fast i, at jeg er ikke ekspert, men et langt liv i "druk" har givet mig en vis indsigt i, hvad jeg kan lide og jeg gengiver blot, hvordan jeg gør.

Jeps jeg kender og holder også af de hvide vine.
Her er mit krav til ælde ikke så strengt! :) Men noget, der er brygget i fjor ligger mig ikke så stærkt på sinde. Det skal helst være 2-3 år gammelt, ellers flår det tarmene i stykker.
Men systemet med at prøve et bredt udsnit og notere sig, hvad man kan lide er nøjagtigt det samme med hvidvin som med rødvin.

Der er kæmpe forskel på om det er hvide dessertvine eller det er meget tørre (nogle vil sige sure), hvide vine. Kun egen erfaring kan fortælle, hvad der er godt eller uheldigt for den enkelte konsument.

Prøv hvidvine til fisk eller lyst fjerkræ, eller helt uden noget til. Det er meget svært at finde en hvid vin til røget fisk eller marineret sild, så vent lige med det.
Hvidvine er generelt lidt dyrere end rødvine, hvis det skal være lækkert. Regn 10 kr. mere pr. flaske. Hvidvine skal nydes afkølede, men ikke frosne.

Herligt emne!! :) :) Sagde manden, der lige har nydt en Brunello fra 2000!! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Hermed videregivet et godt råd fra "Rabatten" fra dengang Henrik Dahl var styrmand på udsendelsen:

Tilsæt 1 - 2 teskefulde portvin pr. flaske og lad det stå et par dage. Jeg har prøvet det et par gange og i de fleste tilfælde kan det få selv den værste gang rævepis til at smage rimligt. Vær dog forberedt på at træerne ikke gror ind i himlen.

Hilsen
Alan
Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis