Kælderprojekt

Hej LDS

I vores hus er jeg begyndt at overveje at gøre kælderen lidt mere indbydende. De tidligere ejere har haft nogle brune cigarkasser på væggene (se billede), og det vil jeg gerne have lavet om til noget lidt pænere. Jeg har så pillet lidt af væggene ned for at se hvad der egentlig er inden under væggene. Der viser sig at være følgende lag:

1. Ydermur
2. Dampspær
3. flamingoisolering (40mm)
4. Cigarkassevæg

Jeg mærket inde bag dampspærren i den meter væg jeg har pillet ned. Der er ikke skyggen af fugt. Det er helt tørt og sælger har opsat det i 1975.

Men er rækkefølgen korrekt? I min verden skal rækkefølgen være:

1. Ydermur
2. isolering
3. gipsplade
4. dampspær
5. gipsplade

Eller skal dampspærren sidde på ydervæggen for ikke lave hul i den, når man hænger noget på væggen? Eller er det lige meget når kælderen er så tør?

Mvh
/Thomas
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
tjaa dine spørgsmål skal såmænd nok resulterer i forskellige svar.

Umiddelbart er jeg faktisk tilbøjelig til at sige at der ikke behøves at være damspærre. Istedet ville jeg lave et skelet med 70 mm stål - sætte skinnerne 110 mm fra væggen og smide 95 mm isolering i. Så har du et hulrum der både isolere og hvor luften kan bevæge sig. Evt via en luftkanal til udenfor.

Faktum er at hvis du bruger stål som skelet og der er tale om en ydermur af beton, mursten eller lign så burde er ikke være nogen grund til at bruge dampspærre. Det vigtigste er at der ikke trækker fugt ind udefra og det er åbenbart ikke tilfældet p.t. og så bliver det vel næppe et problem
dampspærre skal være på den varme side af rummet ,d.v.s: række følge
Ydermur
isolering
dampspære
indvendig beklædning(f.ex gips)
du kan seføli vælge den konstruktion som du selv skriver, men du må ikke bruge flamingoplader pga brandfar
her er der en link du kan få en masse ideer hvordan du kan bygge din kælder op

http://www.rockwool.dk/sw64717.asp
go fornøjelse

p /p
hej i min kælder er rækkefølgen ydermur, dampspær,isolering,gipsplade.

hej igen lars!

Det er korrekt som det er bemærket at flamingo er fy fy !

Placeringen af damspærren er altid på den varme side - men når det så er sagt, er den nuværende placering ikke nødvendigvis forkert. En tommelfinger regel siger nemlig at damspærren må placeres 1/3 inde i den samlede mængde isolering - således at man bl.a. kan trække kabler, vvs o.lign. uden at gennembryde plastikken. Så det kommer selvfølgelig an på hvad der er i forvejen.

Men som nævnt, hvorfor overhovedet bruge en dampspærre i din kælder

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis