Susen i brændeovn

Hej,

Jeg har lige fået brændeovn i huset, en termatech TT40 med stålskorsten.

Huset er med saddeltag med 25° hældning.  skorstenen står ved øst gavlen midt i huset, huset er 4,2m til top af tag og skorstenen går så ca. 80cm over toppen.

Problemet er at når det blæser som det har gjort de sidste par dage suser det fra brænde ovnen, og det er som om det er svært at opnå en høj nok brændkammer tempratur. (uanset om jeg giver fuld luft eller prøver at begræse trækket)
Når det ikke blæser så meget kan vi også hører at vinden er i skorstenen, lidt som når man blæser i en flaske. Når det ikke blæser så meget genere det ikke forbrændingen. 

Tror i at det kunne hjælpe med en Aspirotor el lign.?

Gode råd modtages meget gerne.

På forhånd tak.


<p>---------------------------<br /> Mvh Max</p> <p>Nu med brændeovn</p>
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har indsat et spjæld i røret lidt over brænde ovnen, på denne måde kan jeg begrænse trækken i skorstenen. Men det kan da også have noget med tophætten at gøre.

Ok... så må jeg have sådan en på.

Det er som om at gasserne ikke bliver brændt ordentligt af. Selv med briketter(self. tøre) er det ikke den samme forbrænding som i stille vejr.
Når så skorstenen er ved at være kølet af mister jeg trækket, men vi får ingen røg i stuen.

Nu jeg sidder og tænker over det kunne det måske bunde i frisk luft til rummet... Det undre mig bare at så burde problemet også være der i stille vejr...?

Mvh MAx


<p>---------------------------<br /> Mvh Max</p> <p>Nu med brændeovn</p>

Jeg har samme konstruktion (samme ovn og skorsten). Skorstenen går ca. 50 cm over tagryggen. Jeg har det modsatte problem. Hvis ikke jeg begrænser lufttilførslen rigtig meget, så futter brændet/briketterne af i løbet af ingen tid. Jeg er ikke generet af susen i brændeovnen/skorstenen. Det skal lige siges at jeg måtte have en ekstra meter skorsten da jeg skiftede den ud, så jeg har 4½ meter ialt.

Glemte at skrive at skorstenen skal kunne suge luft ud, dvs at der skal tilføjes luft udefra for at undgå undersug/undertryk. Vi havde problemstillingen oppe i en anden tråd hvor der var for lidt sug i en emhætte, det er samme problemstilling her.
Annonce

Ja, det lyder jo meget som om vi har samme installation :-)

Idag da jeg kom hjem fik den lidt ekstra optændings pindeog en god gang varme... nu er der gang i den - det kan være at jeg bare skal have lidt mere varme i skorstenen i første optænding når det blæser; men jeg tror nu jeg skal have sådan en "dims" til at sætte oven på skorstenen, så det ikke hyler så meget :-)

Mvh Max


<p>---------------------------<br /> Mvh Max</p> <p>Nu med brændeovn</p>

Jeg tror at mange nybagte brænde ovns ejere gør den samme fejl, de lukker for tidligt af for luften til forbrændningen. Regn med at skulle fyre hårdt den første halve time til ovn og skorsten er ordentligt varmet op.

Der er også mange der renser bunden af brændkammeret for aske, gør det ikke det giver en dårligere forbrændning. Der må gerne ligge et lag på en 3-4 cm. aske i bunden, det giver en meget bedre forbrændning og skåner ovnens bund og ristværk.
Jeg så engang en udsendelse om optændning af en brænde ovn, som ifølge en skorstensfejer skulle være det eneste rigtige. Han lagde det "tunge" brænde nederst og pinde brænde oven på, så lagde han tændblokke oven på igen og antændte dem. Det var da det skøreste jeg længe har set.
Jeg har kun en brændeovn til at opvarme mine 90 m2. og hvis der ikke er gløder i ovnen om morgenen, renser jeg lige ved risten, lader den stå åben lægger en tændt lille tændblok i bunden, så en 5-6 små pinde over og 2-3 stykker let antændeligt brænde. Efter 15 min. er der fuldt blus på og jeg lukker risten men ikke af for luften det gør jeg først efter 15 min. senere, der er ovnen så også begyndt at leverer varme til omgivelserne.
Det er kun primær luften jeg lukker af for (den underste) med sekundær spjældet styrer jeg så forbrændningen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis