Tilbygning til eksisterende hus?

Hej alle,

Mine kone og jeg går rundt i lidt drømmetanker mht. vores hus og en evt. tilbygning.

Vi bor i et 128m2 enkeltplans vinkelhus (gasbeton) fra 1959, men som er udbygget af flere omgange. Oprindeligt var det et 39m2 sommerhus som er blevet blevet ombygget i 60'erne og 70'erne til sin fulde størrelse på 128m2. Vi købte huset for snart 3 år siden. De tidliger ejere fik omkring år 2000, efter den store storm, lagt et nyt Decra-tag ovenpå det eksisterende built-up tag som dækker hele huset. Stormen forårsagede skader på det gl. built-up tag.

Kort og godt tænker vi på, at "fylde" vinklen ud med en tilbygning på ca. 37m2. Se vedhæftede tegning.

Vores plan er, at lade professionelle om støbning af fundament (med gulvvarmeslanger) og rejsning af nye gasbeton-ydervægge til eksisterende mure og nedtagning af enkelte indvendige gasbetonvægge. Meget af det indvendige (på nær VVS og EL) kan vi godt selv lave. Vi forestiller os, at der til slut lægges et nyt decra-tag med ca. 20 graders hældning, der vil dække hele husets areal.

Selvfølgelig er der en del spørgsmål som skal afklares. Her er nogle enkelte som jeg håber nogle kan hjælpe med:

1. Fundament
Er der nogle problemer med at støbe et fundament ved siden af det eksisterende fundament? Vores hus er ca. 50cm over terræn og der er ventilationsriste i siden af det nuværende fundament. Det må være en slags ventilering selvom gulvet i stor del af huset er støbt og gulvbrædder er lagt direkte på beton. Er denne ventilering vigtig, da den muligvis vil blive blokeret med et nyt fundament klods op ad det gl.?

Kan det nye fundament på sigt skabe sætningsproblematikker ift. det eksisterende fundament?

2. Ydervægge
Hvordan forbindes en ny gasbeton-ydermur til de eksisterende gasbetonmure?
Skal det gøres forbandt, og hvordan undgår man evt. sætningsrevner i mellem gl. og nyt? 

3. Niveau-fri adgang jf. BR08
Skal tilbygningen opfylde kravene til BR08 og dermed have niveaufri-adgang fra terræn og ind i huset? som sagt er der nu 2 trappetrin til hoveddøren, da husets dæk befinder sig 50cm over terræn... kan man evt. flytte trin fx. 2 meter ind bag den nye dør så man har en slags "mini-opgang".

4. Tag
Nogen der ved, hvor meget et nyt Decra-tag (20 graders hældning) på husets areal (ca. 10m (B) x 16m (L)), kræve af bærende elementer? Vil tagkonstruktionen alene kunne hvile på ydermurene? Mange af husets nuværende indervægge er tidligere ydervægge, men vi vil gerne nedtage 2 af disse (den ene er 6m og en anden 3m) ifm. den indvendige ombygning. Dem vi vil nedtage går på tværs af tagspærene, dog vil vi opsætte en nu tværvæg til en ny stue som vil blive placeret i ca. midten af huset (dvs. ca. ved midten af et tagspær) og være 5m lang, men spørgsmålet er om den skal mures eller kan opbygges af gips på et træ-/stålkonstruktion.

5. Pris
Nogen ved ved sådan et projekt vil stå i? evt. vejledende m2-pris?

6. Rådgivning
Vi forestiller os at koble noget rådgivning på projektet inden vi overhovedet går i gang, da det ikke er til at sige om det er realiserbart. Hvem bør man hive fat i? ingeniør, murer, andet? Fx. kan man købe rådgivningshjælp hos Bolius, men vi vil ikke give spidsen af en jetjager.

Der er så mange spørgsmål der flyver rundt i mit hoved, men disse er da en start.

Alle kommentarer er velkomne

Takker, Martin T. (KBH)
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Martin

Prøv at tale med en Tømmermester der udfører diverse arbejder i totalentreprise,

han vil kunne hjælpe dig, og lav en aftale om hvad du selv skal lave som selv/medbyg, få det hele sat ned på papir.
Det er dog ikke så stor et projekt.
med venlig hilsen
Jørgen Kristiansen

 

1. Det er min erfaring, at det giver revner
2. Ligeledes ser jeg at der over tid kommer revner i samlingen af nyt og gammelt, måske først om 4-8 år
3. Den forstod jeg ikke. Man må vel for påokker godt have en trappe op til sin indgangsdør.
4. En let væg vil ikke kunne blive en bærende væg. Den skal sættes i f.eks. Lecablokke
5.Er ikke til at udtale sig om, men hvis der skal være køkken og badeværelse i arealet, bliver det let 3 gange dyrere end hvis det blot skal være en almindelig stue. Men det vidste du sikkert i forvejen! :)
6. Jeg ville gå til kommunen med den skitse du har og få dem til at se på, om det er realiserbart. Det har noget at gøre med grundens størrelse, kravene til udformningen på dit hus, kloakering, oversigtforhold, byggelinier. Lav en rimelig målfast situationstegning og en facadetegning.

Jeg mener ikke at der er noget lovfæstet krav om at der skal være en arkitekt på, men ved mere komplicerede bygningskonstruktioner, kan der forlanges beregninger foretaget af ingeniø. Det vil især være ifm tag, men her er spærfabikkerne behjælpelig med udregning af dimensionering til brug overfor kommunen. En anden ting er så, at det kan være nyttigt, hvis man står usikkert over for udformningen.

Med venlig hilsen
ktm

 

hej

du kan prøve at ringe til min mester

han kan rådgive dig og udføre en eventuel entreprise for dig

firmaet ligger i kastrup

skriv til mig for evt. tlf nr

Skrevet af ktm den 12-01-2009 14:24
4. En let væg vil ikke kunne blive en bærende væg. Den skal sættes i f.eks. Lecablokke


Hmm, er vi da ikke enige om...

Hvorfor mener du ikke at en let væg kan være bærende, der er da masser af huse der ikke har nogle lecablokke, mulitplader eller mursten i de bærende vægge.

Annonce
Undskyld jeg "forstyrre"....

Men hvilket progam har du brugt til at tegnet din grundplan?
Er på jagt efter et simpelt program til netop dette.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Det ligner grangivligt Microsoft Visio

Helt korrekt . Microsoft Visio 2007 er der tale om.

Hej Polles. Har sendt dig en PM.

Tak for svarene indtil videre.

Nogen der har lavet tilbygninger eller erfaringer med tilbygninger som udvider beboelsesarealet ift. gældende byggereglementer?

Er interesseret i at vide om tilbygningen som vi pønser på skal efterleve kravene i byggereglementet 2008 (BR08).

Til orientering skal tilbygningen udelukkende omfatte nye værelser. Der skal ikke laves bad eller køkken.

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis