Tilbygning til eksisterende hus?

Hej alle,

Mine kone og jeg går rundt i lidt drømmetanker mht. vores hus og en evt. tilbygning.

Vi bor i et 128m2 enkeltplans vinkelhus (gasbeton) fra 1959, men som er udbygget af flere omgange. Oprindeligt var det et 39m2 sommerhus som er blevet blevet ombygget i 60'erne og 70'erne til sin fulde størrelse på 128m2. Vi købte huset for snart 3 år siden. De tidliger ejere fik omkring år 2000, efter den store storm, lagt et nyt Decra-tag ovenpå det eksisterende built-up tag som dækker hele huset. Stormen forårsagede skader på det gl. built-up tag.

Kort og godt tænker vi på, at "fylde" vinklen ud med en tilbygning på ca. 37m2. Se vedhæftede tegning.

Vores plan er, at lade professionelle om støbning af fundament (med gulvvarmeslanger) og rejsning af nye gasbeton-ydervægge til eksisterende mure og nedtagning af enkelte indvendige gasbetonvægge. Meget af det indvendige (på nær VVS og EL) kan vi godt selv lave. Vi forestiller os, at der til slut lægges et nyt decra-tag med ca. 20 graders hældning, der vil dække hele husets areal.

Selvfølgelig er der en del spørgsmål som skal afklares. Her er nogle enkelte som jeg håber nogle kan hjælpe med:

1. Fundament
Er der nogle problemer med at støbe et fundament ved siden af det eksisterende fundament? Vores hus er ca. 50cm over terræn og der er ventilationsriste i siden af det nuværende fundament. Det må være en slags ventilering selvom gulvet i stor del af huset er støbt og gulvbrædder er lagt direkte på beton. Er denne ventilering vigtig, da den muligvis vil blive blokeret med et nyt fundament klods op ad det gl.?

Kan det nye fundament på sigt skabe sætningsproblematikker ift. det eksisterende fundament?

2. Ydervægge
Hvordan forbindes en ny gasbeton-ydermur til de eksisterende gasbetonmure?
Skal det gøres forbandt, og hvordan undgår man evt. sætningsrevner i mellem gl. og nyt? 

3. Niveau-fri adgang jf. BR08
Skal tilbygningen opfylde kravene til BR08 og dermed have niveaufri-adgang fra terræn og ind i huset? som sagt er der nu 2 trappetrin til hoveddøren, da husets dæk befinder sig 50cm over terræn... kan man evt. flytte trin fx. 2 meter ind bag den nye dør så man har en slags "mini-opgang".

4. Tag
Nogen der ved, hvor meget et nyt Decra-tag (20 graders hældning) på husets areal (ca. 10m (B) x 16m (L)), kræve af bærende elementer? Vil tagkonstruktionen alene kunne hvile på ydermurene? Mange af husets nuværende indervægge er tidligere ydervægge, men vi vil gerne nedtage 2 af disse (den ene er 6m og en anden 3m) ifm. den indvendige ombygning. Dem vi vil nedtage går på tværs af tagspærene, dog vil vi opsætte en nu tværvæg til en ny stue som vil blive placeret i ca. midten af huset (dvs. ca. ved midten af et tagspær) og være 5m lang, men spørgsmålet er om den skal mures eller kan opbygges af gips på et træ-/stålkonstruktion.

5. Pris
Nogen ved ved sådan et projekt vil stå i? evt. vejledende m2-pris?

6. Rådgivning
Vi forestiller os at koble noget rådgivning på projektet inden vi overhovedet går i gang, da det ikke er til at sige om det er realiserbart. Hvem bør man hive fat i? ingeniør, murer, andet? Fx. kan man købe rådgivningshjælp hos Bolius, men vi vil ikke give spidsen af en jetjager.

Der er så mange spørgsmål der flyver rundt i mit hoved, men disse er da en start.

Alle kommentarer er velkomne

Takker, Martin T. (KBH)
Hej alle, Mine kone og jeg går rundt i lidt... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, tilbygningen skal leve op til BR08 kravene , hvis det er isoleringsmæssigt du mener i tag, gulv og ydervæg ?
Er for år tilbage blevet belært om at bærende vægge skal være murede og ikke letvægge, hvilket jeg uanset om det er ændret, vil holde mig til i huse jeg skal have med at gøre.
Jeg tror da sagtens på, at regulativet kan være ændret, men ikke alle ændringer er lig med fremskridt. Det harmonerer i min optik ikke med de skrappe krav omkring stabilitet, som f.eks. med vindkryds osv.
Men jeg skal ikke fremture!

Med venlig hilsen
ktm

 

Det er forældet tankegang, som heldigvis er ved at blive rykket herhjemme, så vi kan komme væk fra alle de betonkasser der efterhånden bliver bygget, og få bygget nogle lette vægge der nemt kan overholde de nye isoleringkrav, uden at ydervæggene bliver ½ meter tykke.

Et par af vores nabo lande har jo aldrig brudt sig særligt meget om mursten, og deres huse står lige stabilt som vores mursten og betonelement bygninger.

Bare se omkring i de sydslige lande med orkaner osv.. de kender ikke ordet vindkryds, men er glade for spærtræ og krydsfiner, vindkryds er jo bare den billigste måde at krydse noget af på.

Hej Koludabyg,

Tak for dit svar.

Jeg tænker ikke kun isoleringsmæssigt ift. BR08.

Som jeg nævnte tidligere i min tråd har jeg fra BR08 hørt om niveaufri passage fra terræn til dør og ind i huset aht. handicappede. Sagen er jo, at det meste at vores hus er fra en tid, hvor gulvplan er et stykke over terræn. Vi har to trappetrin og hoveddøren er i ca. 50 cm. højde målt fra terræn til øverste trappetrin foran døren.
Så gulvplan på vores hus er ca. 50 cm over terræn

Jeg ser jo helst, at huset har samme niveau. Jeg forestiller mig, at tilbygningen og dens fundament får samme gulvplan som det eksisterende. Kan man det?

Evt. må man så lave et entréområde som har terrænhøjde, men som har indvendige trin fx. 2 meter bag den nye hoveddør som går op til det nuværende gulvplan.

Kan du følge mig?

Derudover har jeg ikke helt styr på BR08, men må man godt bygge ydermure i let-/gasbetonblokke? (ingen hulmur) Må man bruge de gasbeton-blokke som har flamingo imellem eller skal man bare sørge for god isolering på indersiden af de nye ydervægge. 

Kender du til kravene til isolering på indersiden ydermur, kan det fx. være en træ-/stålkonstruktion med 10cm dybde (mere/mindre?), hvor man opsætter isoleringsbatts og dernæst opsætter gipsplader. 

  

Niveufri pasage kan du sikkert få dispension for, nu det kun er tilbygning til hus hvor det ikke sådan lige er muligt, hvis ikke dispension give, så opbyg en rampe til hovedøren i fliser, så det kun er terræn foran hovedøren der hæver sig.

Fundament osv. skal selvfølgelig følge det eksisternde, skulle jo gerne bygges sammen, så det er mindst muligt synligt, at det er en ny tilbygning.

Hvis du kan bygge ydervæggene så de overholder de nye isoleringkrav, kan du bygge det i hvad som helst, jeg ville opbygge det hele i let ydervæg, også skal mure den udvendigt i gasbeton.

Løsningforslag på væggenes opbygning kan findes på både rockwools og isovers hjemmeside...;)

http://guiden.rockwool.dk/konstruktioner/vaeg/lette-ydervaegge?page=1995

http://www.isover.dk/sw11552.asp



Annonce

Tak for de tilsendte links. Jeg tager en kigger på dem

Hvis jeg forstår dit forslag korrekt forslår du, at man opsætter en letydervæg først, dernæst isolering og gasbeton yderst til sidst eller..?. Hvad er fordelen ved denne konstruktion?

 

Opbygning kan feks. være sådan her indefra og ud.

2 lag gips
45 mm forskalling
45 isolering
damspærre
145 - 195 mm spærtræ
12 mm krydsfiner ( vindspærre + afkrydsning )
Gasbeton opmures mindst 20mm fra krydsfiner med bindere der fastskrues til regler i væggene.

Tusind tak for alle dine gode inputs.

Er det 145-195mm spærtræet som bliver bærende i din konstruktion eller vil gasbeton skalmuren også være bærende..? Vil et nyt tag kunne hvile på dette (ca. 20 graders hældning). Kan du sige, hvad den totale dybde ca. vil være i din konstruktion? er den på ca. 35-40 cm, hvis man bruger gasbetonblokke med 100mm dybde.

Har du en íde hvad sådan et tilbygningsprojekt kan koste, hvis et firma skulle lave følgende:

- 3,20m x 11,30m (36m2) fundament klar til gulvvarme
- rejsning af ydervægge og forbinde til eksisterende ydervægge
- nyt tag med 20 graders hældning (ca. 160-165m2)

Jeg har bevidst udeladt andre ting, da de ovenfor nævnte punkter må være den økonomiske tungeste post.

Jep, det er spætræet der er den bærende del af konstruktionen.

Kan sagtens bære det nye tag.

Ca. 350 eller 400 mm ja, alt efter hvilken dimension spærtræ der bruges.

Jeg kan da forhører mig om pris på fundament og gulvet hvis det er.
Også give dig et overslag på hvad det ca. koster.

Ok, vidste ikke, at spærtræet kunne være bærende. Hvad med evt. råd over tid?

Du må meget gerne forhøre dig om pris på fundament og gulv, hvis det ikke er til for meget besvær. Gerne her eller som privat besked.

Jeg er dog lidt i vildrede med fundament til tilbygningen. Husets nuværende fundament er 90cm, oven på dette er så lagt en slags aflukket ventileringskrybekælder (ventilationsriste i siden af muren) og så kommer gulvplan som er ca. 50 cm. Så i alt vel 140-150cm. Det vil kræve et nyt fundament til tilbygningen på 140-150cm højde uden at være stensikker.

Spørgsmålet er om man skal støbe det nye fundament i 90cm højde med styrolitplader/flamingo, men uden gulvvarmeslanger og lægge gulvspær på toppen af det færdige fundament og lave gulvvarme på en trækonstruktion ved at lægge styrolit/isoleringsbatts imellem lægterne og varmefordelingsplader, gulvpap og endeligt gulv, som er i niveau med det eksisterende dæk. Er det en løsning eller vil der være for meget isolering (kan der være det?) både i fundamentet og i trækonstruktionen oven på fundamentet.

Nogle kommentarer?

 

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis