Forsinkelse i det varme vand

Hej

I badet er der termostat-armatur og det tager meget lang tid før vi får varmt vand. Hanen skal være åben fuldt i cirka ½-1½ min før vi får varmt vand.

Vi har eget gasfyr med indbygget pumpe. Dvs. der er ikke rigtig cirkulationbspumpe på vandet ud over det inde i fyret...

Ud over det er skideirriterende, synes vi det er noget miljøsvineri og også dyrt....

Har lagt mærke til rørerne - hvis vi ikke har brugt det varme vand længe; er rørerne helt kolde; når vi så har åbnet for det varme vand et stykke tid; bliver rørerne brændende varme i lang tid...

HAr nogen forklaringer og råd? VVS´eren mener ikke at en cirklulationspumpe kan svare sig, da de er beregnet til store ejendomme....


kh. hilsen Mr. GDS 0
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan næsten tyde på jeres forklaring at der er et stykke vej fra vvb/fyr til jeres bad. Den eneste måde at undgå dette problem er at få brugsvandscirkulation på . Det kan være en besværlig sag at få lavet ,og til tider umulig, da man skal trække en ekstra streng ud i nærheden af jeres sidste del af varmtvandsstrengen og så retur derfra til vvb/fyr. De rør skal så forøvrigt isoleres ret godt for at undgå for stort varmetab. Hvis man får det lavet er det tilrådeligt med en brugsvandscirkulationspumpe med timer i , så den kun køre i de tidsrum i har behov for det. det spare en del energi.
Badet ligger oven på kælderen med fyret - Det var præcis det som VVS´eren sagde- Altså en ekstra retur varmt brugsvandsrørføring og en cirkulationspumpe - tror godt det kan laves, de den ekstra ledning skal igennem kælderloftet, lodret op igennem en installationsvæg og vandret igennem et installationsloft.... - den samme ledningsføring som den nuværende.

Spørgsmålet er prisen - en cirkul.pumpe koster ca. en tudse; derudver pex´er med en masse fittings og løn til VVS´eren og evt. en elektriker.


kh. hilsen Mr. GDS 0
Det vil jo også koste energi (strøm til cirkulation og varmetab i strengen) at køre varmt forbrugsvand rundt i systemet, så det er klar de 8 - 10 gange i døgnet, I har brug for det (90% spild)

Hvad med en low-tech løsning? I indkøber en 20 liters murerbalje, placerer den under bruseren, mens vandet bliver varmt, og bruger vandet derfra til at skylle ud i toilettet de næste tre gange, nogen er derude?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Takker albino

Dvs. at pumpen kun køernår man åbner for det varme vand?

Hehe; god low tech løsning - vil anbefale den til familien


kh. hilsen Mr. GDS 0
Hej jeg har det samme problem, men har valgt at leve med det.

Den forrige husejer havde (måske) løst problemet ved at indskyde en elvandvarmer i det varme vand umiddelbart før bruser.

Jeg har valgt at koble elvandvarmeren fra, da jeg ikke er helt tryg ved den p.g.a. bakterier. Jeg er også i tvivl om det er en lovlig løsning.

Jeg tror at den forrige ejer måske også lukkede helt for fjernvarmen (både til radiator og varmt brugsvand) om sommeren, og kun brugte vandvarmer i den periode. (I sommerperioden er problemet værre fordi vandet i stikledningen står og bliver koldt når man slukker for cirkulationspumpen til radiatorer)
Hej rikkes far

Takker for dit indlæg.... lad os bare leve med det måske; dog er det ikke så fedt med unger og konen der klager og dårlig samvittighed ift. miljø og pengepung, men vi kan jo opfange vandet som Albino anbefaler.


kh. hilsen Mr. GDS 0
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis