Fordeling af antennestik og ledningsføring

Hejsa!

Casen er følgende:

Stuen skal renoveres og i den forbindelse bliver der fræset rør ind i væggen således at højtalerkabel, antenneledning osv. bliver skjult. Jeg er dog noget i tvivl om, hvorledes jeg "ordner" føring af antenneledning.

P.t. har jeg en ledning der kører over loftet og ned i en antennestikdåse i stuen. Når stuen står færdig skal der være 2 radioudtag og 1 til fjernsyn. naturligvis 3 forskellige steder.

Men kan jeg i virkeligheden bare installere 3 antennestikdåser i væggen og så forbinde den med antenneledning? Umiddelbart ville det jo være det mest logiske - men jeg vil være pokkers ærlige hvis løsningen ikke giver et optimalt resultat.

For god ordens skyld kan det nævnes at, hvis ovenstående løsning bruges vil tv-udtaget være det sidste stik af de 3 - men har det nogen betydning for kvaliteten af signalet?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Hvis du har adgang til loftet, ville jeg føre rørene derop og så montere en fordeler til dine antennekabler, f.eks. denne

Med venlig hilsen

Anders

Du siger signalet kommer fra en fordeler i forvejen. Så vil det være bedst hvis du kan beskrive hele antennesystemet for at kunne give dig et svar. Er det baseret på fællesantenne, parabol, tag/loftsantenne, digital eller analog signal. Hvor mange udtag er der, er der nogen forstærker på i forvejen - og hvad du ellers kan komme i tanke om. Hvor godt synes du dit signal er i dag?

Den splitter Anders K foreslår er såmænd OK men jeg ville ikke personligt ikke montere den udenfor klimaskærmen. Store temperatursvingninger kan give støj.
okey dokey - her kommer en nærmere beskrivelse af systemet.

Der er tale om kabeltv der blev installeret for omkring 1 år siden. Oprindeligt havde vi tv-antenner, der blev samlet i et fordeler stik. Da kabeltv'et blev installeret i huset af "the cable guy" koblede han det naturligt nok på det eksisterende fordelerstik. Herfra kører der så p.t. et kabel ned i stuen og et i soveværelset.

Det er så kablet i stuen jeg skal have forgrenet til henholdsvis 2 radiostik og et tv-stik. Tv-stikket sidder som nævnt som det sidste stik. Jeg har adgang til loftet men det er absolut ikke let at kravle rundt der oppe.

I dag har vi ingen problemer med signalet. synes det står fint - og vi bruger ej heller forstærker.

Situationen er derfor den at jeg i høj grad håber på at kunne fortsætte den nuværende antenneledning i stuen til de nye stik - eller hva?

Sig endelig til, hvis ovenstående kræver yderligere detaljer. Er glad for al den hjælp jeg kan få

aahh min fejl.

men det er sådan en satan jeg har på loftet - bare med flere udgange såvidt jeg husker

Lyder til det bliver godt med skjulte ledninger, jeg måtte bare selv erfare at tv signalet blev forstyret at magnetfeldtet omkring strøm installertionerne da jeg førte antenne ledningen ned i samme pexrør.

kan godt være det bare er mig der lavede noget ged, men det virker fint nu hvor jeg har lavet det om :)
nokke: Nej du har ret man bør ikke føre antennekabler i samme rør som 230V/400V. Jo svagere dit antennesignal er jo mere udsat for støj er det.

boso: Så tror jeg ikke du får de helt store problemer med din foretrukne løsning. Du skal bare huske at montere sløjfedåser i de 2 første steder - f.eks. dem her:

http://www.aev.dk/shop/lk-fuga-antenneudtag-866p.html

og en slutdåse i det sidste led (måske den du havde i stuen allerede er en slutdåse - det bør det i hvert fald være):

http://www.aev.dk/shop/lk-fuga-antenneudtag-39224p.html

Uanset hvad vil du få et lidt svagere signal, men dem jeg har linket til har et forholdsvist lavt gennemgangstab. Derfor burde det ikke give problemer når du kun har 4 udtag i alt. Husk at kontrollere at dåsen i den anden gren er slutdåse og ikke en sløjfedåse.

Skulle du få problemer kan du altid montere en forstærker der hvor signalet kommer ind i huset før det bliver forgrenet.

Hejsan!

Nokke: antenneledningen bliver ikke trukket sammen med 230V's ledninger. jeg laver et seperat rør til antenneledningen.

 

PHWinther: noget fif til hvordan man ser forskel på en sløjfedåse og en slutdåse?

Mange tak for hjælpen til jer begge iøvrigt

En sløjfe dåse har typisk to skrueterminaler på bagsiden til montering af den inderste leder. På slutdåserne er der ofte enten kun plads til en ledning eller der er et hul hvor skrueterminalen skulle have siddet. Hvis du tager et billede og lægger ind kan vi kigge på det og se om vi kan se hvad det er for en.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis