Tætning af vinduer!

Min kæreste har nogle ældre termoruder i sin lejlighed!
Men gummi-kanten, der er fæstnet langs glasset er fuldstændig plettet af sort skimmelsvamp eller lign.
Er der nogle der ved om man kan fjerne det gamle gummi - og fue noget nyt ind ,- eller på anden måde udbedre skaden??
Mvh Anders


Jeg har en gammel sejlbåd fra 1935. Der er en del arbejde med den.... Så jeg påtænker at købe en glasfiber - hvor jeg ikke behøver kalfatre osv... evt. en jensen 29?! Er der nogen, der kan give råde mht. hvad jeg skal kigge efter,- er der nogen bestemte svagheder ved brugte glasfiberskrog, man skal kigge efter eller andre tips til en førstegangs glasfiber-båd-køber ??

Mvh

Anders

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej!

Er der tale om silikonefuge?

HVis ja, så skal den den gamle fuge fjernes mekanisk, dvs. med kniv - Pas på ikke at skære for dybt i træet eller punktere termoruden:-)

Jeg har selv været igennem øvelsen i et badeværelsesvindue. Mine råd er:

1. Husk at fjerne alt fugen og de små rester - det er skidesvært og langsomt og kan kræve meget tålmådighed.... Til resterne kan du evt. bruge Siliconefjerner fra Danlim: http://www.danalim.dk/dk_product/byggeri/fugetilbehoer/siliconefjerner_911/
2. Malertape trækanten og glaskanten
3. og så på med siliconefugen med en fugepistol
4. Kan rettes og gøres jævn med en finger fugtiggjort i sæbevand


kh. hilsen Mr. GDS 0
Er det termoruden der har en silikonefuge ? normalt ville der vel være tale om en tætningsliste mellem vindue og karm. denne fjernes ved at tage selve ruden ud af rammen, den sidder i med nogle lister på ydersiden, derefter er der frit tilgang til tætningslisten.

I kan jo prøve at se om det ikke hjælper at rense den gamle med en gang rodalon eller evt en krafigt opløsning af grundrens.

Og husk nu at dette ikke løser jeres problem, men blot udsætter det, sørg for at lufte godt ud, 3x5 min hver dag med gennemtræk. hvis der ikke er mekanisk aftræk fra bad og køkken skal der også luftes godt ud efter bad og madlavning.

I kan evt også skifte ruderne med energiruder med varm kant, disse har langt mindre tendens til at danne kondens på indersiden, og hvis man kan selv er det faktisk overraskende billigt (omk 500-600 kr pr kvm glas).
Det er en form for gummi-tætningsliste tror jeg! der grænser helt ind til glasset på indersiden.....
Jeg tror vi prøver med rodalon eller grundrens, er ikke rigtig klar på at prøve på at tage ruden ud af rammen. Mange tak for de hurtige svar

Jeg har en gammel sejlbåd fra 1935. Der er en del arbejde med den.... Så jeg påtænker at købe en glasfiber - hvor jeg ikke behøver kalfatre osv... evt. en jensen 29?! Er der nogen, der kan give råde mht. hvad jeg skal kigge efter,- er der nogen bestemte svagheder ved brugte glasfiberskrog, man skal kigge efter eller andre tips til en førstegangs glasfiber-båd-køber ??

Mvh

Anders

Ziwe - hvor kan man få 500-600 kr. pr kvm energirudeglas?


kh. hilsen Mr. GDS 0
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også