skødepunkt forsejl grader til midt båd

hejsa

jeg har en one off sejl båd, som kun er lavet til kapsejlads, mit spørgsmål går på hvor mange grader der ska være mellem midt båd og skødepunkt, jeg har læst mig til i "sejltrim og rig" at der skal være 7 grader til kapsejlads både.
og hvis jeg regner ud hvad min er nu er der fra mast til skødepunkt 73 cm, og jeg skal ned på 36 grader.

nogle der har erfaringer eller meningere??
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er det jo et spørgsmål om du virkelig skal have dit skøde punkt så langt ind, du kan jo også få det ind så du dræber farten i båden. Men jeg kan huske at jeg på nogle flerskrogs både har set at der var monteret tværgående slæder til skøde punktet, og det ville nok være løsninger i dit tilfælde. Kun at have et skødepunkt er for Weekend sejlerne hvor det ikke betyder det helt store hvor spidst de kan gå til vinden.

V.h.  Håndværkeren
Der er jo ikke grund til at skøde længere ind end storsejlet kan følge med til. Jeg ville prøve med ticklers og så se hvordan de står på fokken, når du sejler max til vinden med storen. Du skriver jo ikke,om du fører krydsfok eller genua eller begge. Bruger du kun fok, er der jo også muligheden med en Peterbom, som øger trimmulighederne .

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg sejler med kryds fok... Hvad er en peter bom
Kunne godt være, jeg skulle prøve med det omvendte barberhal, og se om det gir noget.
Det er fordi jeg skal have nye sejl og vil jo gerne at det bliver bedst muligt. Og læste jo så om de 7 grader var til kabsejlads og 20 grader var til en fiskekutter.
Så tænkte jeg jo straks at jeg skulle have de 7 grader :-)
Annonce
En Peterbom er en bom der er fastgjort til et beslag så tæt på forstaget som muligt og som så går til skødepunktet på fokken så denne holdes strakt ud til det maximale. Den er dog kun anvendelig hvor fokken ikke når hen til masten da den skal kunne skifte selv når du går over stag. Det kunne muligvis laves med et hal der lige løfter bommen op så den kan passere masten, men så er det lige som om at princippet i en Peterbom forsvinder.  Selve bommen holdes så af en løjbom der er monteret på tværs af fordækket og skødes i princippet som storskødet.
det er nu ikke helt korrekt idet bommen forsynes med udhal så fokken kan flades/hules, der er så et bomnedhal, som skal køre på en skinne, for at justere agterliget, der skal så også være et skøde, som fæstes på midten og der skal så ikke røres ved noget ved stagvendinger.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Synes nu det er en stor ombygning. Tror at alternativet er at lade fokken stige opad ved skodepunktet, og der ved forsøge med det omvendte barberhal. Så kan jeg hurtig se om det kan svare sig og flytte skodepunktet op på "kahytten"
vi kan jo ikke se båden, men jeg havde det på min catamaran.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Nej det kan i selvfølgelig ik, men spørgsmålet var jo også bare om der var nogle der har prøvet at sejle med 7 grader, eller om der var en tommelfinger regel hvor skodepunktet skulle sidde.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis