behandling af spånplader

 jeg står med nogle vægge der er beklædt med vandfast spånplade.
jeg vil gerne have overfladen til at se rustik ud som pudset væg.
Hvordan gør jeg det.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Inden du går igang med at gøre noget ved de spånplader, skulle du måske lige overveje om du ikke skulle skifte dem til gips plader. Spånplader er limet sammen med epoxy lim som er kræft fremkaldende. De må faktisk ikke bruges til skille vægge så vidt jeg er orienteret.

Men det kan være at Orla har en anden og bedre viden, han komme nok lige om lidt.

Håndværker, har du nogen ref. til det med forbud mod anvendelse af spånplader p.g.a. kræftfremkaldende egenskaber? For så er der da nok en del gulve, der skal hives op.

Det er vel i højere grad brandkravene, der kan tale for at væggen skal beklædes med eksmpelvis gipsplader. Men de kan da monteres uden at tage spånpladerne ned.

I hvor høj grad man kan få gipspladen til at ligne en pudset væg ved jeg ikke, men der er da forskellige strukturmalinger i handlen. Ellers kunne man jo overveje at bredspartle med en grov spartelmasse.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Kunne man forestille sig at benytte fliseklæb for god binding og derefter spartle på det?

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

Mine referencer ligger i at da jeg flyttede ind i huset her, var en del af vægene beklædt med spånplader. Af hvilken grund ved jeg ikke da alle vægge i huset er opmurede. Jeg havde en tømre på privat besøg og han fortalte mig om de skadelige virkninger fra spånpladerne, så de er alle pillet ned.
http://www.skalflex.dk/ har nogle ting du kan se på

<p>&#160;</p> <p><strong><em>&#160;&#160;&#160; KH</em></strong></p>
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af Håndværkeren den 11-01-2009 11:36

Inden du går igang med at gøre noget ved de spånplader, skulle du måske lige overveje om du ikke skulle skifte dem til gips plader. Spånplader er limet sammen med epoxy lim som er kræft fremkaldende. De må faktisk ikke bruges til skille vægge så vidt jeg er orienteret.

Men det kan være at Orla har en anden og bedre viden, han komme nok lige om lidt.



Tilbage i 70 erne bruge de phenol i spånplader, og det er ikke så godt for helbredet, jeg kan ikke huske hvornår det blev forbudt at bruge i huse. Men er det en gammel konstruktion bør de skiftes, bare for en sikkerheds skyld. Er de af nyer dato skulle der ikke være noget problem med dem.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også