Rense blandingsbatteri på bruser ... tør jeg?

Hej alle.

Jeg har et problem med trykket på det varme vand i bruseren, og formoder om at det skyldes et fyldt filter i indløbet. Trykket på det varme vand i bruseren er faldet til næsten ubrugeligt, uden at der er noget problem med vandhanerne andre steder i huset eller med det kolde vand. Vi har tjekket uden slange og brusehoved, og trykket mangler helt oppe ved blandingsbatteriet.

Det er et Damixa TMC termostatbatteri, og jeg ved meget lidt om den slags, så jeg forhørte mig i de lokale Stark og XL. De mente begge at jeg kun behøvede at skrue det af bagtil for at komme til filteret, men den ene mente at han ville vente til han havde de matchende pakninger (der skulle være et sæt til det batteri som de kunne bestille hjem), mens den anden mente at jeg bare kunne bruge nogle standard 3/4" filtre.

Jeg vil være helt sikker på at jeg kan samle det igen, så det er tæt og jeg kan åbne for vandet igen på hovedhanen. Det er et skrækscenarie at stå en aften og sige "ups, jeg mangler en dims" og måtte være uden vand til jeg kan skaffe den. Derfor vil jeg være sikker på at jeg har en ekstra af alt der evt. skal skiftes.

Er der nogen der ved om der er specielle pakninger der kunne være nødvendige? Eller om der er andet der måske skal bruges? Og hvilket råd der var rigtigt?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En rigtig god ide, at have nye pakninger og filtre klar.
Har lige renset mit Damixa, som var proppet med grus og sager i filtrene, især det varme vand afgiver åbenbart en del over tid.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hejsa

Jeg har haft mit blandingsbatteri afmonteret 2 gange og begge gange har det efterfølgende været tæt efter jeg har haft spændt det sammen. Jeg har ikke haft skiftet pakning, men det afhænger nok også af hvor gammel dit batteri er, mit er næsten nyt så pakningerne er rimelig friske.
Vandværket har haft renset rør i vores område og det har medført lidt skidt i rørerne så jeg har rutinen efterhånden.
På mit batteri (også Damixa) sidder filterne lige til at komme til når du skruer det af. Det er der ingen ben i.
Tag en tynd klud og læg på møtrikken før du smider nøglen på, så slipper du har ærgerlige ridser der ikke pynter nogle steder :-)
Takker for beroligelsen. Det er måske ikke så farligt som jeg gør det til. Bare for at være helt sikker: Er der andre pakninger bagtil en filter-pakningen? Og ved i om det det er en standard 3/4" filter-pakning?
Du kan roligt komme igang. Det er ganske ufarligt.
Jeg tager bruseslanger af før jeg skruer armaturet af og vasker det. Husk lige at tappe en spand vand til rengøring og overvej om du måske lige skulle afkalke dem også. Det er virkelig let. Jeg ved ikke om det er standard pakning, men ellers henvend dig til en vvs pusher. De kan ikke koste ret meget originalt

Mvh
Kasper

Hej

Du kan jo også have et par slutmuffer eller balofix'er i baghånden, sådan at du kan afmontere batteriet, proppe rørene til og så rense/afkalke blandingsbatteriet i god ro og mag. Så har du vand i resten af huset, selvom du måske må klare dig med en etagevask så længe.

vh, S

Annonce
Hej.

Det er standard 3/4" pakninger der sidder i et Damixa TMC. Du vil kunne bruge andre fabrikater også. En Damixa pakning er desuden lavet af nylon, og vil i langt de fleste tilfælde kunne genbruges.

Mvh,
Søren
Tak allesammen.

Jeg tog mig sammen (og købte en større svensknøgle) og prøvede. Det gik uden problemer, og jeg fik fjernet en lille sandkasse fra filteret til det varme vand.

Jeg kunne ikke lige få filtrene ud, men det var også begrænset hvor hårdt jeg prøvede - de sad tydeligvis stadig fint :)

Det er en god idé at have noget klar man kan skrue på i stedet for bruseren. Det tror jeg jeg vil huske til næste gang (for der bliver jo nok en næste gang også).

/Lasse

godt det lykkedes

Det er langt nemmere gjort end mand skulle tro. Det er hurtigt og nemt at skifte brusebatteri så det skal man ikke skræmmes af. Men køkkenvaskarmetur er noget fanden har skabt. Ikke noget plads osv. Ikke noget for min luksus krop, men nærigheden gør at jeg også gør det selv
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis