Sandspartel og glasvæv

Står overfor at sku pifte min stue lidt op og overvejer i den forbindelse at sandspartle mine vægge der er beklædt med glasvæv, har set malere gøre det med ganske fint resultat, men er det så let som det ser ud?
Og kan man få en nogenlunde glat overflade?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jep, du går bare igang;) Hvis væven sidder ordentligt fast burde der ikke være noget problem i det:)

Lidt trick til når du spartler. Find en spartel du synes har den rigtige længde til dig. Tjek om den er skæv (også hvis du køber nye, den må helst ikke "sejle" for meget når du kigger ned ad klingen)

Start altid nede fra. Det er lettere at trække oppe fra og ned i det du har lagt på for neden end omvendt.

Hvis du evt har lidt svært ved, når du spartler ikke at få kanter fra selve spartlen, så lige buk hjørnerne en smule, men sørg for du er sikker på du går det til den rigtige side, for spartlen kan kun bruges den ene side fremover hvis du gør dette.

Nogen hælder til at trække et tykt lag spartel på , andre et tyndt. Det er en smags sag. Personligt får jeg det lettest pænt ved at lægge et godt lag på ( ca 3 mm)

Lad være med at kører rundt i spartel massen for længe. Heller ikke selvom du ikke synes det ser for pænt ud. På et tidspunkt, efter 5-10 min begynder det så småt at tørre og så bliver det bare endnu værre.
Så er det bedre at spartle en ekstra gang:)

Håber du kunne bruge lidt af rådene:)

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Tak for en meget udførlig guide :)
Du siger 3 mm spartel, er det ikke lidt voldsomt? Min tanke er at jeg "bare" vil ha fjernet alle de små "huller" der er i vævet så jeg får en glat overflade, og i mine øre lyder det lidt somom at et lag på 3 mm vil overlade mig til en frygtelig slibe opgave der vil være svær a få helt pæn :/
Men der er selvfølgelig ikk andet for end a prøve :)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej el

Jeg har forsøgt det og gav op. Jeg fik en maler til at spartle og sætte grundet glasvæv op.
Jeg malede selv og inden spartlingen tog jeg selv de største huller med mørtel... Det er ret svært at spartle og man skal ligesom have det i hånden. Man skal have tynde lag på, eller skal man bruge for meget og slibe for meget...

Måske er j en lyseslukker:-)


kh. hilsen Mr. GDS 0
Elektrikker, som jeg sagde er det en smagssag. Men personligt synes jeg det er meget lettere at spartle en pæn glat overflade (= mindre slibearbejde) hvis jeg ligger lidt mere spartel på. Du kan sagtens spartle et tyndt lag på også, men så skal du jo ikke slibe ret meget i det før der faktisk ikke er mere spartel tilbage på væggen:) Mange gange, hvis du lægger et tyndt lag på glasvæv og kun spartler en gang, vil man alligevel kunne se strukturen af glasvæv igennem sandspartlen (som er det jeg går ud fra du vil bruge). Men du må forsøge dig frem;) Ellers må du jo bare spartle nogle flere gange:) Men det er selvfølgelig også let for mig at sige, der har prøvet det mange gange. ;)

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 

Jeg tror du har misforstået mit indlæg, ska ikke ha sat væv op ;)

 

 

 

 

 

Jeg må prøve mig frem:=)

Har helle ikke prøver det før man har lige lavet en badeværelse hvor jeg har anvendt jem og fix sandspartel og det er lidt "tyndt" men pisse godt at slibe i !

Jeg har bare pudset væggene op med samdspartel og loften har så fået filt :O)

Hvis du vil se billeder er der nogen inde i Galleri :O)

 Kan godt lide hvis tingene går op i en højere enhed !
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også