kabel kvder ??

hej

jeg har et spørgsmål

i SB 6 i afsnit 8

hvis man skal have en hpfi på 40A i huset så skal forsikringen vel være 35A sikring 
men så støder jeg på problemet som jeg ikke har fået ind på lysstavlen i nu

må man sætte 2 X Hpfi ræler i huset gruppe tavle hvis forsikringen ude i et skabet eller i el masten  er 50A eller skal det være 63A?

når ja jeg fandt ud at i en el-mast eller et el-skab

mast eller el skab så er:
6   kvden til 35A
10 kvden til 50A
16 kvden til 63A

men passer det eller er jeg helt gal på den ?

35A sikring skulle være  6 Kvd
50A sikring skulle være 10 kvd
63A sikring skulle være 16 kvd

På Forhånd Tak
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du bør nok ikke rigtig begynde a kaste dig ud i det du er i gang med når du ikke er uddannet installatør eller minimun elektrikker...
Dog kan du få hjælp på www.lk.dk under tavlekat det er er program der beregner tingene for dig
Skrevet af Elektrikkeren den 10-01-2009 12:23
Du bør nok ikke rigtig begynde a kaste dig ud i det du er i gang med når du ikke er uddannet installatør eller minimun elektrikker...
Dog kan du få hjælp på www.lk.dk under tavlekat det er er program der beregner tingene for dig

nej det er rigtig nok.. men jeg vil sige det sådan her jeg. jeg spørg fordi jeg mangler lidt oplysninger  hvad angår kvder og til slutninger

jeg skla igang med el-montør uddannelse til august så skal lige undersøge nogen ting men jeg gider ikke prøve på at rode hved det. hvilket det også er spild af min tid at rode hved det. så derfor laver jeg bare teori, det er derfor jeg lavet indlægget

men min baggrund er jeg har arbejdet sammen med nogen installatører og elektriker for 2 år siden hvor vi målte på kabler efterfejl eller på installationerne

jeg skulle bare lige vide hvad, hvordan og hvorledes det hænger sammen



Mvh Patrick
Der sker hele tiden nye ting så det er svært at helt præcis og lave løsningerne teoretisk, der er mange faktore der spiller ind :)

ja det er rigtigt nok men tak for hjælpen.

Hvis du vil kan du se mit anndet indlæg  El-Tavle
som jeg har bygget det er en bygge strømstavle der sidder på en træ plade en tavle jeg selv har bygget med godkendelse fra en installatør ( den bruges den dag idag )

i gallerier er der et billed af den bygge strømstavle

den lægger i gallerier og under andet

men mange tak for svaret

Hvis det er til bolig, er der i SB afsnit 6, kap 801 nogle meget forenklet regler omkring tværsnit... Det gælder også til stikledning, så længe det er til en enkel bolig... Der må godt vælges et HPFI med en mærkestrøm som er mindre en din stikledningssikring. - Mærkestrømmen skal dog være efter den forventet belastning, dvs der godt må bruges en samtidhedsfaktor når der vælges fejlstrømsafbryder. Eller hvis summen af de eftersidende sikringer ikke overstiger mærkestrømmen for HPFI, er den også helt sikkert beskyttet.
Annonce
http://www.gratisupload.dk/download/21460/
mange tak for svarene,

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis