varmeproblem

Bor i et gammelt nyrenoveret hus. Har i denne sommer lavet gulvvarme i en stue og gang (lavet af autoriseret VVS-mand). Der var i starten problemer med at få varmen hele vejen rundt, men efter et par forsøg har det en tid  kørt  upåklageligt (forsøgene gik vist ud på, at VVS-manden satte vandtryk på og luftede ud). I nov. kom de samme problemer igen, men nu ved en anden radiator. Han kom igen, satte vist vandtryk på og luftede ud. Skete et par gange. Kort efter det samme igen et nyt sted. Nu blev cirkulationspumpen skiftet ud. Det gik fint julen over, men efter jul har vi det samme mas, nu forsvandt varmen i gulv og radiator i badeværelse. VVS-børge siger hele tiden, at det er "luft". Han har den sidste uges tid været her 5-6 gange. Har snakket med et par kolleger, som har været udsat for lignende problemer, som fik det løst ved "at rense ved fjernvarneindgang" eller noget lignende. Har nævnt det for VVS, men det smilede han af. Nogen der vil "kloge" i ovenstående?


<p>Soj</p>
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu skal jeg ikke spille klog eller noget som helst, men ligger jeres hus for enden af en streg? er der evt et omløb tæt ved jeres hus? det ved jeres fjernvarme udbyder.. Hvad er din indgangstemperatur på fjernvarmen? mener den helst skal ligge på ca 70 grader... Vi har nemlig lign. problemer så jeg har prøvet forskellige ting også. Hvis vvs mand siger det er luft, må han vel lave en ventil så det kan luftes ud, UDEN han skal komme ud hver gang, med mindre han laver et eller andet rabat hæfte, hvor hver 4 gang er uden beregning. Ellers prøv og hør et andet firma. Er der lavet en seperat styring til gulvvarmen, eller er den bare koblet til den øvrige installation? Kunne måske også være selve konstruktionen af gulvvarmen som ikke er lavet korrekt? Ellers så vent til Smeden fra Nordfyn svare i denne tråd, han plejer at være en klog en og spørge til råds :)

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Jeg formoder at du ikke har direkte fjernvarme men at du du har en varmeveksler. Du kan evt. prøve at montere en automatudlufter på de højeste punkter i anlægget, hvis du har gentagne problemer med luft.

Man kan så spørge sig selv om hvorfra luften kommer, er det ny luft el. er der fra anlæggets installation luftlommer som der bare venter på at blive lukket ud.

Er det luft der bliver dannet i anlæggget kunne det være at dit "statiske" tryk i anlægget ikke var stort nok, så der på bagsiden af cirkulationspumpen var så lavt et tryk at vandet her begyndte at koge. Så undersøg om du har det korrekte tryk på dit anlæg.

Hilsen
Allan
Tak for svarene.
Det mystiske her til morgen, hvor det er blevet mildere i vejret er, at nu er der varme overalt, hvilket med min sparsomme faglige forstand kunne tyde på, at det IKKE er luft. Jeg har  ganske rigtig varmeveksler. Indg. temp. er pt. 66 gr. og afg. 43. Så lige nu kører skidtet fint, men der tegner sig et billede af, at der er et problem, når vi får hård kulde. Jeg synes bare det er mystisk, at når jeg har "problemer", at der ikke er noget mønster i hvor varmen svigter
VVS har lavet et "højeste" nyt udluftningssted på loftet over værelserne.

<p>Soj</p>
hvor sjovt du siger det, for det er samme problem vi har her. Når det er rigtigt koldt udenfor (minus grader), så virker vores heller ikke, men som du siger når det bliver mildere i vejret, virker de okay... underligt.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Skrevet af SOJ den 09-01-2009 18:34
Tak for svarene.
Det mystiske her til morgen, hvor det er blevet mildere i vejret er, at nu er der varme overalt, hvilket med min sparsomme faglige forstand kunne tyde på, at det IKKE er luft. Jeg har  ganske rigtig varmeveksler. Indg. temp. er pt. 66 gr. og afg. 43. Så lige nu kører skidtet fint, men der tegner sig et billede af, at der er et problem, når vi får hård kulde. Jeg synes bare det er mystisk, at når jeg har "problemer", at der ikke er noget mønster i hvor varmen svigter
VVS har lavet et "højeste" nyt udluftningssted på loftet over værelserne.


indgang på 66 og retur på 43 ??? køre fint ?? NEj, det køre ikke fint, du har kun en afkøling på 23 grader , det er for lidt. Din retur til fjernvarmeværket skal ikke være meget over 30 grader og helst under.
Noget kunne tyde på at din indirekte unit er snavset eller defekt, mit bud er veksleren i uniten er snavset.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis