Nedtagning af fliser i badeværelse og rensning af dem, da de skal genbruges

Hey alle LDS´er

Skal renovere 70´er badeværelser i flere etaper. Skal fjerne nogle fliser, som SKAL genbruges og de må derfor ikke gå i stykker.

De har sådan noget brunt fugemørtel og sidder med cementmørtel på spønplader. Har fået en af i forsøget, men de gik en smule i stykker i kanterne, men dette spartler j senere. En anden flise gik helt i stykker:-(

Forsøget gjorde j med en flad skruetrækker, som jeg anvendte til at ridse fugen.

Har nogle nogle bedre forslag

Næste spm. er hvorledes man nemmest, mest skånsomt og bedst fjerner cementmørtel fra flisens bagside?

kh. hilsen Mr. GDS 0
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alllllllllllo

Nogle LDS´er der kan hjælpe??_

kh. hilsen Mr. GDS 0
mere specifik hvordan man nemmest og skånsomt kan krade cementfugen ud uden at ødelægge fliserne. j har forsøgt med en lige skruetrækker....

kh. hilsen Mr. GDS 0

hvad med en vinkelsliber med diamantslibekopskive.

til at slibe flisecement af med.

lyder avanceret - den skal jo være meget tynd/smal for ikke at beskadelige fliserne? derudover skal man jo kunne styre vinkelsliberen til at køre helt lige....?

Hvad med en stiksav med en special klinge?

kh. hilsen Mr. GDS 0
Du kan evt. bruge en dremel.... Men jeg ved ikke om man kan få en diamant klinge til sådan en. Så det er muligt du kommer til at skulle bruge en del klinger.
Der er dog ingen garanti for at flisen går pænt af selvom du får fjernet fugen. Regn roligt med at min. 10% ikke kan genbruges, så planlæg evt. med en bort eller lign.
Det letteste er normalt at fremskaffe nogle andre fliser af samme type, evt. fra andre renovationer. Alternativt, den før om talte bort.
Annonce

jo det kan man godt en diamant skive til dremel.!

stiksav en klinge med hårdmetalskær.

hvist man skal være brutal så brug en 3 eller 5 kg.

murhammer med spademajsel.!!!!!

Min erfaring er, at fugen slipper, hvis man kommer bag om flisen og får denne helt af.

Er de sat op med cement, vil de fleste være nemme at løsne (i hvert fald min erfaring). Sidder de godt fast, skal man om "bag cementen" - og så er risikoen stadig stor for, at de knækker. Særligt hvis det er en svag flise (som mange var dengang).

Når du skal rense flisen, læg den på et plant underlag (en blød gummi er perfekt), ellers et gl. håndklæde. Brug en diamant-slibeskive (f.x. 125 mm) til vinkelsliber og fjern det meste, uden at komme ned i flisen.

Mvh.

Jan R.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også