HFI Relæ slår fra

Hej,

Jeg har et meget besynderligt problem. Mit HFI-relæ slog fra i nat og jeg har fundet gruppen som forårsager det. Det er til værkstedet. Mit system er sådan, at der inde fra huset gå 380v ledninger over til værkstedet, hvor der så er en separat el-tavle med 5 grupper. Ledningerne er trukket over loftet på huset, så ligger de ca. 3 meter udenfor (temmeligt ubeskyttet) og så ind til værkstedet hvor tavlen sidder. Jeg har nu været hele ledningen igennem og der er ikke tegn på brud. Der er intet tændt/slået til i værkstedet, som der kunne være eventuel overgang i.

Nogle ideer hvad dette ellers kan skyldes? Kan det forårsages af at der er en del af kablerne mellem tavlerne som ligger udenfor? de er meget frosne, men det skulle vel ikke kunne slå HFI-relæet fra.

Håber der er nogle som har nogle ideer.

<p>Michael</p>
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der ingen fejlstrømsafbryder i din undertavle i værkstedet? Jeg vil umiddelbart anbefale at du får monteret en fejlstrømsafbryder i din undertavle og montere din forsyning bagved den nuværende HFI-afbryder du har i husets tavle. Det er ikke forsvarligt at have en ekstern forsyning koblet til husets fejlstrømsafbryder.

Frost kan ikke slå ikke koble din fejlstrømsafbryder ud, kun overgang til jord (fejlstrøm). Har du nogen brugsgenstande koblet til ude på værkstedet?

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Hejsa,

Nej, der er ikke nogle brugsting koblet til i værkstedet. Jeg har endda gået alt igennem flere gange og der er intet sat til. Selv om alle grupper på undertavlen er slået fra, vil relæet i huset stadig ikke acceptere det. Der er i øvrigt en fejlstrømafbryder på i værkstedet også, så noget tyder jo på at det er mellem tavlen i huset og den i værkstedet. Har bare gået hele ledningen igennem.

<p>Michael</p>
Skrevet af ElectricalFreak den 05-01-2009 20:23
 Det er ikke forsvarligt at have en ekstern forsyning koblet til husets fejlstrømsafbryder.


nu bliver jeg da nysgerrig!
hvorfor er det ikke forsvarligt?
hvis han flytter forsyning bag HFI i hus er det jo pludselig en anden dimension kabel der skal til, hvis der ikke sidder for sikring + man får et kabel som ikke er fejlstrøm sikret gennem hytten og ud i det fri.
Moxx nævner jo at der sidder en gruppe inde i huset!

min stald installation er med HPFI og forsikring i stuehus
og undertavle med sikringer i stald.

til Moxx:

er du sikker på der ikke er en dåse med fugt et eller andet sted?
eller der måske ligger en død mus i tavlen i værkstedet ?

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Tak for svaret. Det er meget nye tavler begge 2, så der kan ikke ligge en mus og lave ballade. Vores hus er med flat tag og der ligger en dåse oven på loftet, inden ledningen løber ud i det fri over til værkstedet. Det skete i nat klokken ca. 0400 (fyret gik ud fordi relæet slog fra) og på det tidspunkt kan der vel umiddelbart ikke dannes fugt eller hvad?

<p>Michael</p>
Annonce
Mine første indskydelser lyder også på enten fugt/kondens i en dåse eller anden form for samling, eller et "gnaverangreb" mus etc. Evt en fejl i tavlen. Men ikke nemt at sige uden at stå overfor installationen
Okay - det vil nok være nødvendigt at få en elektrikker ud. Synes som sagt ikke der er tegn på gnaverangreb på ledningen - det er jo også en tyk ledning og det skete i 7 graders frost og det er vel hårdt for selv en gnaver at komme igennem.

<p>Michael</p>
Skrevet af Gert.m den 05-01-2009 20:55
Skrevet af ElectricalFreak den 05-01-2009 20:23
 Det er ikke forsvarligt at have en ekstern forsyning koblet til husets fejlstrømsafbryder.


nu bliver jeg da nysgerrig!
hvorfor er det ikke forsvarligt?
hvis han flytter forsyning bag HFI i hus er det jo pludselig en anden dimension kabel der skal til, hvis der ikke sidder for sikring + man får et kabel som ikke er fejlstrøm sikret gennem hytten og ud i det fri.
Moxx nævner jo at der sidder en gruppe inde i huset!

min stald installation er med HPFI og forsikring i stuehus
og undertavle med sikringer i stald.

til Moxx:

er du sikker på der ikke er en dåse med fugt et eller andet sted?
eller der måske ligger en død mus i tavlen i værkstedet ?

For det første så afhjælper du dumme udslag, som denne, netop ved at have en seperat fejlstrømsafbryder ude på værkstedet. For det andet er det tilladt at forsikre undertavlen, så den passer til dimensionen på kablet. Hvis du læser hvad jeg skrev, så nævnte jeg at undertavlen skulle indeholde en fejlstrømsafbryder istedet for at den køre over husets fejlstrømsafbryder.

Desuden så tror jeg ikke engang at tavlen er type godkendt, der bliver ikke produceret mange CE-godkendte tavler med automatsikringer, som ikke indeholder en fejlstrømsafbryder.

For at komme lidt back on track, så kunne det være alt fra overgnavet kabel (medmindre du har brugt armeret kabel) til vand i tavlen/div. samlinger eller et armatur for den sags skyld.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Tavlen har siddet der siden vi flyttede ind og er opsat af en autoriseret. Men jeg vil nok få en elektrikker ud til ar gennemgå det. Det kan som I siger være mange ting - hvordan opstår vand i tavlen? Tavlen sidder inde i værkstedet - der kan blive ned til 2 minus grader, men det skulle den vel ikke kunne tage skade af. Kan fugten i tavlen komme af det?

<p>Michael</p>
Skrevet af Moxx den 05-01-2009 21:32
Tavlen har siddet der siden vi flyttede ind og er opsat af en autoriseret. Men jeg vil nok få en elektrikker ud til ar gennemgå det. Det kan som I siger være mange ting - hvordan opstår vand i tavlen? Tavlen sidder inde i værkstedet - der kan blive ned til 2 minus grader, men det skulle den vel ikke kunne tage skade af. Kan fugten i tavlen komme af det?

Det er ikke altid en elektrisk installation er blevet lavet med almindelig sund fornuft. Det kan i hvertfald anbefales. Da tavlen er placeret i et fugtigt område skal man overveje alle problemer der kan opstå uden at udelukke det mindste, det er oftest ufattelig usandsynlige fejl der kan være hovedårsagen til disse problemer, men typisk er det en skjult dåse man ikke lige har bemærket, eller et armatur hvor der er samlet vand/fugt i en samling. Det kan anbefales du får fat i en trikker' :)

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis