Anvendelse af sparepære

er jo godt.... og økonomiak ift. elforbrug og levetid for pærere (især de små sparepærer er ret dyre).
men min el-mand fortæller mig at man kun skal anvende sparepærer der hvor lyset ikke slukkes så ofte.

altså er sparepære i rum hvor der ofte slukkes/tændes ikke velegnet.

Har nogen betragninger omkring det? vi har sparepære over alt, eks. også i baderummene og repos, som vi anvender hyppigt og dermed tænder/slukker ofte og for kort tid af gangen. altså max 5 min og måske 20 gange dagligt...

Er det så stadig økonomisk med sparepære? ift. levetid og elregning?


kh. hilsen Mr. GDS 0
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil altid være økonomisk med sparepære, du spare jo stadig en helvedes masse effekt kontra glødepære, man må jo bare leve med den opvarmnings tid der er i starten, det er gudskelov blevet meget bedre her de sidste par år.

Du betaler for 20W, der er ingen skjult effekt i pæren der pludselig gøre at den bruger 10W ekstra! :)

Man skulle tro din el-mand arbejdede for Dong. ;-)

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Skrevet af hans2.hansen den 05-01-2009 21:36
hvad med diodepære.?

Diodepære er fremtiden og der sker ufattelig stor fremskridt inden for området, der går ikke mange dage eller år inden at de er klar til at blive erstattet fuldstændigt af strømslugerne :-)


Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Annonce
OK OK... vi har nu sparepærer over alt undtagen i badeværelserne.... Men det kommer;-) men forkortes levetiden ikke af hyppige tænd/sluk???

Ser også frem til diodepærer. De findes allerede på markedet, men er ret dyre.


kh. hilsen Mr. GDS 0
Jeg kan ikke se hvorfor levetiden skulle forkortes af den grund, det har jeg umiddelbar aldrig hørt om.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
mrGDS0, har du tænkt over hvad du sparer?
Sparepærer bruger mindre strøm i forhold til lyseffekt end glødelamper, det er rigtigt. Og hvorfor gør de det? Fordi de ikke udstråler varme samtidig, det gør glødelamper derimod og det kan man se som "spild".

Men i Danmark og inden døre er det jo fuldstændig ligegyldigt! Glødepæren udstråler varme, der erstatter varmen fra dine varmeapparater.
Så er du jo lige vidt.

Helt ærligt, lyset fra sparepærer er så grimt, at jeg ikke forstår interesen. En dag kommer der måske sparelamper er kan erstatte glødelamper, men indtil nu har jeg ikke set dem.

Og at man skal vente et minuts tid på at sparepæren lyser rigtigt og ikke bare "fladt" er irriterende.

Bent.
Hej Bent

Virkeligt interessant indlæg.

- Jeg synes ikke at lyset fra sparepærer er grimt - j kan faktisk ikke se forskel:-)
- Det er kun nogle sparerpærer som tager op til et min. til at lyse helt op. Jeg har prøvet sparepærer fra mange forskellige producenter - Kun pærer med E14-sokkel fra Ikea tager lang tid til at lyse helt op.


kh. hilsen Mr. GDS 0
Ok Bent Andersen, du har da virkelig haft de grå på overarbejde der :o). Men nej det holder ikke.

1) Om sommeren har du typisk ikke varme på eller hvordan.
2) Ja sammenlignet med elvarme, men man er da et energisvin hvis man har elradiatorer.
3) De fleste glødepærer sidder i loftet og varme søger pr. fysik opad, så varmen står oppe under loftet.

MVH




Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis